Wariant gotówkowy czy bezgotówkowy likwidacji szkody – który wybrać?

Wariant gotówkowy czy bezgotówkowy likwidacji szkody – który wybrać?

Gdy przydarzy Ci się wypadek lub kolizja na drodze, staniesz przed wyborem sposobu likwidacji szkody. Czym różnią się od siebie wariant kosztorysowy i warsztatowy? Na który z nich lepiej się zdecydować?

Choć wszyscy kierowcy na pewno woleliby tego uniknąć, bardzo wielu z nich będzie musiało prędzej czy później zmierzyć się ze skutkami stłuczki, w tym z naprawą uszkodzonego samochodu. Likwidacja szkody z AC lub OC (https://mubi.pl/poradniki/likwidacja-szkody-gotowkowa-a-bezgotowkowa/) nie jest natomiast wcale taka prosta – już sam wybór jej odpowiedniego wariantu może budzić wątpliwości.

Likwidacja szkody – jakie warianty są do wyboru?

Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że istnieją dwa sposoby likwidacji szkody z ubezpieczenia AC i OC. Są to wariant bezgotówkowy (zwany też warsztatowym lub serwisowym) oraz wariant gotówkowy (nazywany kosztorysowym). Różnią się one w kilku aspektach, ale najistotniejszym z nich jest udział właściciela pojazdu w procesie likwidacji szkody.

  • W wariancie bezgotówkowym cały proces naprawy przebiega bez udziału właściciela – ubezpieczyciel rozlicza się bezpośrednio z warsztatem, więc kierowca nie dostaje pieniężnego odszkodowania, zamiast tego odbierając już naprawione auto.

  • W wariancie gotówkowym to z kolei właściciel samochodu odpowiada za naprawę – ubezpieczyciel wysyła tylko rzeczoznawcę, by wycenił uszkodzenia pojazdu, a potem na podstawie jego opinii wypłaca kierowcy odpowiednią kwotę odszkodowania.

Wariant bezgotówkowy – wygodniejszy, ale czy dobry dla wszystkich?

Bezgotówkowy sposób likwidacji szkody jest znacznie wygodniejszy. Decydując się na niego, kierowca wybiera warsztat, w którym zostanie przeprowadzona naprawa, resztę pozostawiając ubezpieczycielowi. Czasem nie musi nawet osobiście odstawiać samochodu do serwisu, bo i tym zajmie się zakład ubezpieczeń.

Dodatkową korzyścią przy likwidacji szkody z OC sprawcy, może być uzyskanie samochodu zastępczego na koszt ubezpieczyciela. Jeśli wykażemy, że auto jest nam niezbędne do codziennego funkcjonowania, w ramach odszkodowania będzie nam przysługiwać wynajęcie innego pojazdu na cały ten okres, gdy nasz samochód będzie znajdował się w naprawie.

Skoro to takie wygodne, to czemu nie wszyscy kierowcy wybierają bezgotówkową likwidację szkód? Duże znaczenie ma wiek i ogólny stan samochodu. Jeśli auto jest stosunkowo nowe (wystarcza, że jego wiek nie przekracza kilku lat) i zależy nam na użyciu oryginalnych części przy naprawie, wariant warsztatowy będzie lepszym rozwiązaniem. Jeśli jednak auto jest starsze i w gorszym stanie, bardziej opłacalne może okazać się wzięcie gotówki do ręki.

A co z sytuacją, w której dojdzie do szkody całkowitej? Gdy wartość auta jest niższa od przewidywanych kosztów naprawy, ubezpieczyciel odmówi nam likwidacji szkody w wariancie serwisowym. Warto wtedy rozważyć, czy mimo wszystko nie opłaca się naprawa na własną rękę, np. w zaufanym warsztacie, wykorzystując do tego uzyskane od zakładu ubezpieczeniowego odszkodowanie.

Wariant gotówkowy, czyli kiedy dobrze jest znać się na naprawie samochodu

Kosztorysowa metoda likwidacji szkód jest z reguły wybierana przez właścicieli starszych i znajdujących się w gorszym stanie pojazdów. Decydując się na nią, warto poświęcić szczególną uwagę wycenie szkody przygotowanej przez ubezpieczyciela. Jest ona dokonywana:

  • osobiście przez rzeczoznawcę, którego wskazuje ubezpieczyciel,

  • lub na bazie zdjęć uszkodzeń wykonanych przez kierowcę.

Wycena jest przedstawiana właścicielowi w formie tabeli z wyszczególnionymi częściami auta, które wymagają naprawy i ich przewidywanym kosztem. Potem klient otrzymuje pieniądze z ubezpieczenia na konto i zajmuje się samochodem we własnym zakresie. Problem pojawia się jednak często przy wysokości wyceny – każdy zakład ubezpieczeń nalicza bowiem koszty na własny sposób, a efekt może okazać się zupełnie inny, niż wyobraża to sobie kierowca.

Ubezpieczyciele mogą choćby zaniżyć rzeczywisty koszt naprawy przez tzw. „urealnienie cen części” (uwzględniające rok produkcji i aktualną wartość samochodu), co z kolei ma wpływ na kwotę odszkodowania. Właściciel samochodu, który posiada wiedzę z zakresu konstrukcji i naprawy samochodu, może to zauważyć, ale nie każdy jest specjalistą w tych dziedzinach. Co wtedy?

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że nie mamy obowiązku przyjmować wyceny zakładu ubezpieczeniowego. Jeśli tylko mamy wątpliwości, możemy poprosić o wyjaśnienie, a jeśli to nas nie przekona, pozostaje przygotowanie własnej wyceny z pomocą np. wybranego warsztatu. Będzie się to jednak wiązało z dodatkowymi kosztami i nie gwarantuje ostatecznego sukcesu. Tym bardziej warto więc dobrze wybrać ubezpieczyciela, w czym pomoże porównywarka ubezpieczeń na https://mubi.pl/.

Odbiór samochodu i rozliczenie szkody, czyli co robić po naprawie?

Bardzo istotną kwestią szczególnie przy wyborze wariantu bezgotówkowego jest odbiór samochodu z warsztatu. Nie warto tego robić w pośpiechu. Wykorzystajmy czas na sprawdzenie każdego detalu zarówno na zewnątrz, jak i w środku pojazdu (czy np. nie został zabrudzony) oraz kontrolę działania instrumentów pokładowych. Dobrze będzie też poprosić o dokładny opis przeprowadzonych napraw ze wskazaniem tych elementów samochodu, które zostały wymienione – radzi Mateusz Piesowicz z porównywarki ubezpieczeń na Mubi.pl.

A jak wygląda kwestia rozliczenia szkody w poszczególnych przypadkach? Czy w obydwu wariantach możemy mówić o przychodzie? Nie, ponieważ ten występuje tylko wtedy, gdy właściciel samochodu otrzymuje rzeczywistą rekompensatę finansową – tak jak przy gotówkowej metodzie likwidacji szkody. Bezgotówkowy wariant oznacza, że klient nie dostaje żadnych pieniędzy, a warsztat naprawczy rozlicza się z ubezpieczycielem. Przez to właściciel samochodu nie ma prawa uwzględniać kosztów naprawy w swoim rozliczeniu.


Drukuj   E-mail