Żywiecczyzna: przy torach powstają maszty

Żywiecczyzna: przy torach powstają maszty

W powiecie żywieckim, podobnie jak w całej Polsce przy liniach kolejowych powstają maszty. Jakie mają przeznaczenie? Czy są powody do obaw?

Kolej buduje, Wojewoda decyduje

Jeden z przekaźników powstaje w Łodygowicach Górnych. Kolejny mają powstać na linii w kierunku stacji Zwardoń. Obiekty powstają na terenach należących do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., natomiast zgodę na budowę wydaje Wojewoda Śląski. Inwestycja, która jest prowadzona w Łodygowicach budzi sprzeciw mieszkańców, ponieważ powstaje blisko domów i nikt nie konsultował z nimi takiej decyzji.

Nadajniki 5G?

Wśród części mieszkańców Łodygowic pojawiły się głosy, że nadajniki mają związek z uruchomieniem sieci 5G. W rzeczywistości są to wieże radiokomunikacyjne nowego systemu łączności GSM-R. Zadaniem nowego systemu jest usprawnienie ruchu pociągów - podróże będą bezpieczniejsze, a kierowanie ruchem sprawniejsze – zapewniają kolejarze. Anteny GSM-R obsługują wyłącznie technologię drugiej generacji (2G). Technologia ta była uruchamiana komercyjnie pod koniec lat 90. ubiegłego wieku.

Na maszcie zawsze można powiesić coś więcej?

Wśród mieszkańców powiatu żywieckiego pojawiły się również obawy, że na nowych masztach będzie można zainstalować dodatkowe przekaźniki, również 5G. System GSM-R jest dedykowany wyłącznie dla transportu kolejowego. Na wieżach GSM-R nie będzie anten operatorów komercyjnych. Obiekty przeznaczone są wyłącznie dla celów publicznych – uspokaja inwestor.

Szkodliwe sygnały?

Wieże powstają przy torach w całej Polsce. W związku z dużą ilością informacji o 5G, jakie pojawiają się w różnych źródłach i często mają charakter dezinformacyjny, mieszkańcy powiatu mają uzasadnione obawy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapewniają jednak, że działanie nowego systemu nie szkodzi w żaden sposób ludziom lub zwierzętom. Wieże GSM-R, wprawdzie przypominają obiekty GSM ale różnią się sposobem kierowania sygnału. W przypadku GSM-R, dzięki zastosowaniu anten sektorowych, sygnał kierowany jest wzdłuż linii kolejowej, a nie jak w przypadku GSM na całą okolicę. Zasięg sieci GSM-R jest zapewniony tylko wzdłuż linii kolejowych – do 200 metrów od torów – wyjaśniają przedstawiciele PKP.


Drukuj   E-mail