16 listopad
2025

Linia tramwajowa w Żywcu

Autor: Redakcja Data publikacji: 25.11.2020 17:46

Czy ktoś z Was zastanawiał się kiedyś dlaczego ulica Dworcowa w Żywcu jest stosunkowo szeroką arterią? Oczywiście jest to związane nie tylko z dojazdem do dworca, ale przede wszystkim współczesna ulica Dworcowa była fragmentem drogi cesarskiej wytyczonej pod koniec XVIII wieku. Szerokość tej ulicy na początku XX wieku planowano wykorzystać w ciekawy sposób i poprowadzić wzdłuż niej… linię kolejki parowej.

Zabłocie – dziś dzielnica Żywca – dawniej odrębna gmina

Dlaczego dworzec kolejowy usytuowano w Żywcu Zabłociu a nie bliżej centrum/rynku to zupełnie inna historia. Tymczasem chcemy Wam przybliżyć ciekawy pomysł zabłockich radnych sprzed ponad stu lat.

Należy w tym miejscu przypomnieć, że Zabłocie było gminą. Rada Gminna wykazywała się duża aktywnością. Radni zadbali nie tylko o budowę szkoły, odpowiedni budynek i wyposażenie dla Ochotniczej Straży Pożarnej, ale także o swoją siedzibę. Budynek władz gminnych w roku 1902 znajdował się pomiędzy ulicą Główną (dziś ulicą Dworcową) a torem kolejowym (można przypuszczać, że były to okolice naprzeciw współczesnego dworca PKS).

Tramwajem z dworca na żywiecki Rynek 

W roku 1912 dwaj zabłoccy radni – Adolf Schwarz – dzierżawca cegielni oraz Leopold Neumann – właściciel restauracji na dworcu, wystąpili z projektem budowy kolejki parowej między dworcem kolejowym a centrum Żywca. Ten ciekawy pomysł potraktowano na tyle poważnie, że w tym samym roku otrzymali oni pozwolenie na wstępne czynności techniczne związane z budową. Gdyby nie pierwsza wojna światowa, kto wie czy kolejka ta nie zamieniłaby się z biegiem czasu w linię tramwajową? Jak wyglądałoby nasze miasto z tramwajami? Niewątpliwie byłoby udogodnieniem w dzisiejszym zakorkowanym popołudniami Zabłociu, o ile nie podzieliłoby np. losu bielskich tramwajów.

Żywiec z linią tramwajową?

Jak wynika z powyższego tekstu – sto lat temu nasi przodkowie wiedzieli jak wykorzystać atuty głównej szerokiej ulicy. W 1912, gdy, jak wiadomo, nie było komunikacji miejskiej w postaci autobusów, kolejka umożliwiałaby szybkie i stosunkowo tanie dotarcie do centrum Żywca oraz byłoby alternatywą dla dorożek. Zapewne i dziś, kolejka przekształcona w tramwaj sprawdziłaby się jako ekologiczny i szybki środek transportu.

Zobacz też: Żywiec miał swój statek.

Źródło: Z. Rączka, „Żywiec. Rys historyczny. Zabłocie od powstania osady do 1950 roku”, Żywiec 2005.
Zdjecie: Zbiory Hieronima Woźniaka

Przeczytaj także

Kryminalne Wątki i Sensacyjne Klimaty: Iwe Hulkon Spotka się z Czytelnikami w Żywcu

Żywiecka Biblioteka Samorządowa ma przyjemność zaprosić wszystkich miłośników literatury sensacyjnej i kryminalnej na wyjątkowe spotkanie autorskie. Gościem wydarzenia będzie Iwe…
Czytaj więcej

Jubileuszowy XXX Hołdymas Gazdowski w Ciścu – Święto Tradycji i Góralskiego Ducha

15 listopada 2025 roku w Ciścu odbyła się wyjątkowa, trzydziesta edycja Hołdymasu Gazdowskiego – wydarzenia, które od lat stanowi jeden…
Czytaj więcej

Ewa Mielczarek Odwiedzi Ślemień!

Gminna Biblioteka Publiczna w Ślemieniu z ogromną radością ogłasza wyjątkowe wydarzenie, które z pewnością zainspiruje młodych miłośników literatury. Już wkrótce…
Czytaj więcej

Lipowa Zaprasza na Integrację Rodzin Dzieci i Młodzieży z Niepełnosprawnością

Już jutro, w najbliższą sobotę, Gmina Lipowa we współpracy z Fundacją Odzyskajmy.pl zaprasza na wyjątkowe wydarzenie poświęcone rodzinom dzieci i…
Czytaj więcej

Dachowanie Samochodu Osobowego w Sopotni Wielkiej

Wczoraj wieczorem, 13 listopada 2025 roku, o godzinie 20:27 w Sopotni Wielkiej doszło do poważnego zdarzenia drogowego. Jednostka Ochotniczej Straży…
Czytaj więcej

Juszczyna kocha bliźniego! Akcja krwiodawstwa w Juszczynie

Klub Honorowych Dawców Krwi PCK przy Urzędzie Gminy Radziechowy-Wieprz zaprasza wszystkich mieszkańców i osoby chętne do wzięcia udziału w ważnej…
Czytaj więcej