20 marzec
2025

Odkorkuj Żywiec!

Autor: Redakcja Data publikacji: 23.07.2012 00:22
odkorkuj miasto
rower6

Stan środowiska naturalnego jest coraz gorszy. Powodowane jest to m.in. przez nadmierną ilość samochodów. Zanieczyszczenie powietrza, hałas odczuwalne są również w Żywcu. Czy miasto Żywiec przyczynia się do promocji alternatywnego, ekologicznego (i ekonomicznego) środka transportu jakim jest rower? Czy w jakiś sposób stara się wzmocnić motywację mieszkańców do używania tego środka transportu? Zapytaliśmy o to rowerzystów i kierowców niecierpliwie poszukujących miejsca parkingowego.


odkorkuj miasto

Jak twierdzi przeważająca liczba naszych rozmówców, niestety w Żywcu jest za mało ścieżek rowerowych i ulic przystosowanych do ruchu rowerów.  Przykład: Berlin – nie trzeba budować ścieżek rowerowych, wystarczy na istniejących ulicach wyznaczyć specjalne pasy dla rowerów. Pomimo, że w naszym mieście nie brakuje miejsc postojowych dla rowerów – zainstalowane są nie tylko przed sklepami ale i przed urzędami,  to rowerzyści twierdzą, że po Żywcu jeździ się źle – istniejące ścieżki rowerowe najczęściej nie tworzą ciągu komunikacyjnego, a jedynie niepołączone odcinki, często ścieżki powstają w nieodpowiednich miejscach. Również kierowcy zauważają, że rowerzyści utrudniają ruch – trudno wyminąć rowerzystę i blokują oni ruch, ten argument najczęściej padał z ust kierowców. Z kolei rowerzyści twierdzą, że to kierowcy samochodów nie uważają.

Doskonałym przykładem polskiego „miasta rowerowego” jest Wrocław, gdzie rowerzyści mogą korzystać z 150 km rowerowych ścieżek. Ponadto we wrocławskim Urzędzie Miasta zatrudniony jest „oficer rowerowy” – czyli specjalny urzędnik, którego zadaniem jest m.in. troska o bezpieczeństwo ruchu „bicykli”, a także planowanie i budowa ścieżek w mieście.

odkorkuj miasto

Ważną rzeczą, o której warto pamiętać przy budowie dróg rowerowych są zasady zebrane w podręczniku C.R.O.W., na tych zasadach opiera się np. ruch rowerowy w Holandii. Wedle tych zaleceń droga rowerowa jednokierunkowa powinna mieć szerokość minimum 1,5 m; powinna być zabezpieczona przed parkowaniem samochodów; nie może zmuszać korzystającego z niej cyklisty do nadkładania drogi; nie może być przerywana – czyli zmuszać rowerzysty do zsiadania z pojazdu; progi i uskoki nie powinny przekraczać 0,5 cm, natomiast pozostawianie krawężników jest niedopuszczalne (do czego raczej nie zastosowali się budujący ścieżkę rowerową na ulicy Józefa Piłsudskiego w Żywcu…)

Rower to antidotum na zakorkowane centrum miasta a więc naturalną rzeczą powinno być to, że władze dbają o rowerzystów. Przed nami remont mostu solnego, być może rower stanie się najlepszym rozwiązaniem w ruchu miejskim Żywca.

Autor: KP

Kopiowanie materiałów zabronione

Przeczytaj także

Wyskakane zakończenie ferii – Zimowy Festiwal Dmuchańców w Żywcu

W dniach 1-2 marca 2025 hala sportowa w SP9 w Żywcu zamieni się w prawdziwy raj dla dzieci i ich…
Czytaj więcej

Beskidzki Klub Biznesu – Twoja Przepustka do Świata Możliwości!

Wyobraź sobie, że Twój biznes to samotny wędrowiec na górskim szlaku – silny, pełen potencjału, ale napotykający na swojej drodze…
Czytaj więcej

Zamówienia na pączki z Restauracji 3 Poziomki na Tłusty Czwartek

Zbliża się Tłusty Czwartek, a restauracja 3 Poziomki ma przyjemność ogłosić, że przyjmuje zamówienia na pączki, które można odebrać osobiście…
Czytaj więcej

Zapraszamy do Parku Fantazja w Andrychowie w okresie ferii zimowych!

  Szukasz miejsca, gdzie dzieci mogą spędzić czas na świetnej zabawie, a Ty się zrelaksować? Park Fantazja to idealne rozwiązanie!
Czytaj więcej

Kraina Radości Active & Fun – wielka frajda dla najmłodszych!

W Jeleśni działa przestrzeń edukacyjno-rozrywkowa dla dzieci – Kraina Radości Active & Fun! To wyjątkowe 80 m², które zostały zaprojektowane…
Czytaj więcej

Uwaga na wilka w Rycerce Dolnej!

Mieszkańcy Rycerki Dolnej powinni zachować szczególną ostrożność – w okolicach miejscowego tartaku dostrzeżono wilka. Informacja ta została przekazana przez jednego…
Czytaj więcej