10 listopad
2025

Wakacyjna podróż żywieckiej „Madonny z poziomką”

Autor: Redakcja Data publikacji: 14.09.2017 16:04

Gotycki obraz „Madonna z poziomką” w okresie wakacyjnym (8 sierpnia – 10 września 2017 r.) z Muzeum Miejskiego w Żywcu został zaprezentowany w Muzeum Narodowym  w Krakowie – Oddział „Europeum” (plac Sikorskiego 6) na wystawie czasowej. Obiekt był eksponowany w ramach akcji „Cudowna Moc Sztuki” organizowanej przez Muzeum Narodowe w Krakowie oraz Instytut Dziedzictwa. Dnia 12 września powrócił do domu – Starego Zamku, na wystawę stałą „Sztuka sakralna Żywiecczyzny”.

Obraz Matki Boskiej Tronującej zwanej „Madonną z poziomką” (depozyt Parafii Katedralnej p.w. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Żywcu) jest perłą wśród malowideł sakralnych w zbiorach Muzeum Miejskiego w Żywcu. To gotyckie arcydzieło powstało
w 3 ćw. XV wieku, zapewne w krakowskiej pracowni. Jest obrazem tablicowym (cztery deski lipowe, kształt prostokąta stojącego zamkniętego wtórnie barokowym łukiem nadwieszonym, wymiary 165x107cm) wykonanym w technice temperowej. Żywiecka maesta jest prawdopodobnie jedynym zachowanym późnośredniowiecznym przedstawieniem Matki Boskiej z Dzieciątkiem trzymającej w ręku gałązkę poziomki.

Obraz przestawia Marię siedząca na tronie, która przytula jedną ręką nagie Dzieciątko,
a w drugiej dłoni trzyma biały kwiatuszek poziomki wraz z zielonymi listkami i czerwonym owocem. Na rącze Jezusa przysiadł zielony ptaszek. Święte postaci otaczają aniołowie. Trudno także nie zwrócić uwagi na bardzo rozbudowany tron Madonny oraz tajemnicze postaci w lewym dolnym rogu obrazu. Tak arcydzieło wygląda obecnie, ale nie zawsze tak bywało…

Przybliżmy więc dzieje żywieckiej maesty?

Obraz pojawił się w mieście w 1625 roku. Do miejscowej fary zakupił go ksiądz rodem z Żywca – Andrzej Kozatius, kanonik katedry krakowskiej. Na obrazie znajduje się ślad tejże historii – wymalowana postać klęczącego fundatora wraz z patronem – świętym Andrzejem oraz napis „Żywiec 1625”. Obraz stanął na ołtarzu świętych męczenników: Fabiana, Sebastiana i Walentego. Przez wiele stuleci wizerunek ten zwany był „Matką Boską Pocieszną”. Wiemy to za sprawą Andrzeja Komonieckiego, sławetnego wójta, burmistrza i kronikarza miasta, który w swoim „Dziejopisie Żywieckim” pisze pod rokiem 1625: „Doznawając z tego obrazu ludzie różne pociechy, dlaczego go pociesznym przezwano”. Mijały stulecia, obraz zmieniał się. Na początku XVIII wieku otrzymał srebrne korony (Madonna i Dzieciątko) oraz złote jabłko z krzyżem, które już wtedy musiało przysłonić zielonego ptaszka na rączce Chrystusa. W tym samym czasie kronikarz odnotowuje także pierwszą „konserwację” obrazu, której dokonał Piotr Brygierski z Cieszyna. Trudno dzisiaj ustalić na czym polegała ta, prawdopodobnie, najstarsza „przemalówka”. Może już wtedy, w czasach baroku, wizerunek Madonny prezentował się inaczej. Z obrazu zniknął zielony ptaszek, w miejsce którego pojawił się świat. Jezus otrzymał szaty, delikatne gałązki poziomki zastąpił duży bukiet róż. Z całą pewnością obraz był wiele razy przemalowywany i przed pierwszą profesjonalną renowacją, w latach 80. ubiegłego wieku, nie przypominał już swej pierwotnej gotyckiej formy. Co ciekawe do pracowni krakowskiej został przekazany jako malowidło barokowe przedstawiające „Madonnę z pękiem róż”. Obraz konserwowany był w latach 1980-1991 przez mgr Annę Hermanowicz-Hajto (odsłonięcie gotyckiej warstwy malarskiej) i prof. ASP Mariana Paciorka (techniczna konserwacja podobrazia). Pierwsze badania wykazały istnienie siedmiu warstw malarskich. W trakcie prac okazało się, że żywiecki obraz kryje w sobie arcydzieło malarstwa późnośredniowiecznego – przedstawienie Madonny tronującej  z Dzieciątkiem w otoczeniu aniołów. W lewej dłoni Madonna trzyma kwiat poziomki, natomiast na rączce Jezusa przysiadł zielony ptaszek. W roku 1992 obiekt trafił ponownie do Żywca i eksponowany był w Starym Zamku. Od 2005 r. znajdował się w magazynie z uwagi na zły stan konserwatorski (drewniane deski obrazu wygięły się na kształt beczki). W 2011 r. została podjęta decyzja o konserwacji, w grudniu obraz został przewieziony do Krakowa. Ostatniej konserwacji tego arcydzieła podjęły się specjalistki Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie: prof. Marta Lempart-Geratowska oraz dr Barbara Budziaszek. Prace trwały do wiosny 2014 r. Obraz „Madonny z poziomką” wiosną 2014 r. powrócił do żywieckiego muzeum i został zaprezentowany na wystawie stałej – „Sztuka Sakralna Żywiecczyzny” w Starym Zamku.

I na koniec, dlaczego dzieło to jest tak ważne, unikalne?

Popatrzmy na wizerunek żywieckiej maesty. Jakżesz piękne są twarze Madonny i Dzieciątka – subtelne, pogodne, ale  i dostojne. Ta uroda raczej nie spotykana była, w znanych nam, średniowiecznych malowidłach. Wiek obrazu ma tu także duże znaczenie. Dzieło powstało ok. 1470 roku,  a więc ma już grubo ponad pięćset lat! I na koniec to, co tak zarazem piękne, tajemnicze, ale  i symboliczne – mała gałązka poziomki. Nie jest ukryta, widz nie musi jej szukać wzrokiem. Maria w eleganckim geście eksponuje ten wdzięczny symbol. Kwiat – jego delikatne, białe płatki symbolizują niewinność i czystość dziewicy. Dalej, zielone listeczki, jakżesz charakterystyczne w swym kształcie (potrójne) – odnoszą się do Trójcy Świętej. I w końcu czerwony, okrągły, krwisty owoc poziomki. Z jednej strony symbolika rajskiego ogrodu, pokarmu zbawionych w Raju, jak i plamka czerwonej krwi przelanej przez Chrystusa.
I pozostał nam jeszcze mały, zielony ptaszek, który nie bez powodu towarzyszy właśnie Jezusowi. Może on uchodzić za szczygła, który wije gniazdo w cierniach, przywołując nadchodzącą ofiarę, śmierć i nade wszystko Zmartwychwstanie Chrystusa.

MAESTA (wł. Majestat) – w malarstwie przedstawienie Madonny na tronie z Dzieciątkiem w otoczeniu aniołów i świętych. Obrazy takie powstawały głównie w okresie średniowiecza.
ANDRZEJ KOZATIUS (1573-1647)
Urodzony w Żywcu, zmarły w Krakowie
Proboszcz w Przeciszowie, wikary i pierwszy prezydent Bractwa Różańcowego w Żywcu. Uczestnik pierwszej żywieckiej pielgrzymki na Jasną Górę do Częstochowy w 1611 r. Od 1623 r. wikary i penitencjarz katedry wawelskiej oraz kanonik kolegiaty św. Jerzego na Wawelu. Fundator Matki Boskiej Pociesznej, czyli Madonny z poziomką w 1625r.
ANDRZEJ KOMONIECKI, „DZIEJOPIS ŻYWIECKI”, 1704 R.
„Roku Pańskiego 1625 wielebny ksiądz Andrzej Kozatius wikary i penitencjarz kościoła katedralnego na zamku krakowskim ołtarz wystawił w kościele w Żywcu Pocieszenia Najświętszej Panny Maryjej, staroświecką strukturą zrobiony, albowiem gotowy taki w Krakowie już stary kupił i dał się z patronem swoim świętym Andrzejem wymalować, po kanonicku klęczący. Który ołtarz poświęcony jest według mense świętym Fabianowi
i Sebastianowi, także świętemu Walentemu, męczennikom Chrystusowym.”

Autor: Dorota Firlej, kustosz i historyk sztuki z Muzeum Miejskiego w Żywcu

Przeczytaj także

Relacja z Weekendu Pełnego Tradycji: Posiady Gawędziarskie i Konkurs Gry na Unikatowych Instrumentach

W miniony weekend, 8 i 9 listopada 2025 odbyło się niezwykłe święto kultury ludowej, które zgromadziło miłośników gwary, śpiewu i…
Czytaj więcej

Uczcili Narodowe Święto Niepodległości: Relacja z Koncertu „Żywiec Patriotycznie”

Wzruszający koncert „Żywiec Patriotycznie” odbył się w Miejskim Centrum Kultury w Żywcu 9 listopada 2025, stanowiąc piękne preludium do obchodów…
Czytaj więcej

Leśna Świętuje 120 Lat Szkoły! Historyczny Jubileusz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego i Otwarcie Zielonej Pracowni

W wyjątkowo uroczystej i wzruszającej atmosferze, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Leśnej świętował wczoraj swój imponujący jubileusz 120-lecia istnienia. Uroczystość zgromadziła tłumy…
Czytaj więcej

Grzegorz Gabor Laureatem 26. Nagrody im. ks. Józefa Londzina

Bielskie Centrum Kultury stało się sceną 26. ceremonii wręczenia prestiżowej Nagrody Starosty Bielskiego im. ks. Józefa Londzina. W tym roku…
Czytaj więcej

Denver i Andrzej Bogdanik przechodzą do historii! Pierwszy w GOPR pies z kompletem 5 Certyfikatów Ratowniczych

GOPR Beskidy może świętować historyczny sukces! Z ogromną radością i dumą informujemy, że przewodnik z Grupy Beskidzkiej GOPR – Andrzej…
Czytaj więcej

Antoś z żywieckiego przedszkola triumfuje w Konkursie Poezji Patriotycznej!

Z wielką radością informujemy o ogromnym sukcesie młodego mieszkańca Żywca! Antoś, reprezentujący grupę 6-latków z Przedszkola nr 1 z Oddziałami…
Czytaj więcej