Wydarzenia

Zbliża się czas ferii zimowych dla województwa śląskiego. Część z nas, jeśli nie wyjedzie na odpoczynek, to na pewno podwiezie dzieci do rodziny czy wpadnie do znajomych z wizytą.

Większość siądzie za kierownicę i zmierzy się z wyzwaniami typu "korki", brak miejsc parkingowych, postoje na czerwonym świetle trwające "wieki". Coraz więcej aut i kierowców wykorzystuje elektronikę oraz komputery, w które wyposażone są nowoczesne auta. Koncerny motoryzacyjne pracują nad autami bez kierowcy - typu prywatna taksówka np. Volkswagen.
Działy badawcze koncernów motoryzacyjnych wypracowały już całą gamę "pomocników kierowcy zwanych asystentami":
- asystent zmiany pasa ruchu - potrafi widzieć pojazdy na około, to znaczy 360 stopni dookoła auta;
- asystent jazdy w ciasnych miejscach - to system doradzający właściwą prędkość jazdy do sytuacji;
- asystent hamowania awaryjnego- ingeruje w działanie hamulca i kierownicy zapewniając
jak najkrótszą drogę hamowania;
- asystent włączania się do ruchu i ruszania na skrzyżowaniu - umożliwia płynną jazdę pomiędzy
skrzyżowaniami na tzw "zielonej fali";
- funkcja samodzielnego parkowania - auto mierzy "lukę" miedzy innymi pojazdami na parkingu i parkuje
bez ingerencji kierowcy;
- asystent "martwego pola" - informuje o autach przejeżdżających obok, których nie widać w lusterku;
- asystent stabilizacji toru jazdy - dochamowuje poszczególne koła na zakręcie;
- asystent zjazdu ze wzniesienia oraz asystent podjazdu na wzniesienie - dba by auto nie zgasło;
- ABS - system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania;
- aktywny tempomat - pozwala jechać z zaprogramowaną przez kierowcę prędkością bez ciągłego
wciskania pedału gazu, jak również w odpowiedniej odległości od samochodu poprzedzającego;
- asystent kierowcy dbający o stan zdrowia kierowcy - zapobiega zasypianiu poprzez wibracje kierownicy.
Niektóre marki aut np. Renault wyposażają samochody w system 4 control - czterech kół skrętnych, zmniejsza to promień skrętu samochodu, jak i stabilność podczas pokonywania zakrętów. Te systemy nie tylko służą pomocą kierowcy, ale znacznie zwiększają poziom bezpieczeństwa. Elektronika likwiduje niektóre błędy popełniane przez kierowców w trakcie jazdy.
Pamiętajmy jednak, że systemy elektroniczne w naszych autach tylko pomagają kierowcy, ale nie zastąpią zdrowego rozsądku za kierownicą.

Autor: Michał Hamerliński