Biznes

Przywrócenie ruchu pociągów towarowych na linii Tarnowskie Góry – Siewierz pozwoliło na przeniesienie frontu robót na odcinek Siewierz – Zawiercie. Wymienianych jest 14 km torów, budowana jest sieć trakcyjna oraz przebudowywane są obiekty inżynieryjne. Powstają perony w stacji Poręba i nowy przystanek Zawiercie Kądzielów. Zakończono prace na stacji Zawiercie.

Budujemy połączenia kolejowe do polskich lotnisk. Inwestycja na połączeniu Tarnowskie Góry – Pyrzowice – Zawiercie zapewni większą dostępność do kolei i lepszą komunikację. Pasażerowie samolotów zyskają wygodną możliwość dostania się do miasta. To impuls dla rozwoju gospodarczego w regionie – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Połączenie Tarnowskie Góry – Pyrzowice – Zawiercie zwiększy dostępność do kolei w woj. śląskim. W znaczący sposób poprawi się skomunikowanie portu lotniczego z miastami w regionie. Projekt ma również istotne znaczenie dla rozwoju sprawnych przewozów towarowych. Inwestycja pozwoli na efektywne połączenie transportu kolejowego i lotniczego – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie nowa oferta podróży pociągiem - najbardziej ekologicznym transportem zbiorowym - do lotniska Katowice Airport od strony Tarnowskich Gór lub Zawiercia. Przewidywany czas jazdy z Zawiercia do lotniska to 23 min, a z Tarnowskich Gór niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie około 1h.

Dostęp do kolei zwiększy stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Wygodne podróże zapewnią nowe perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz, Poręba i Zawiercie. Wszystkie perony będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Projekt zwiększy rolę kolei jako ekologicznego transportu również w połączeniu z transportem lotniczym.

W ramach zadania jest odbudowywany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczy ok. 48 km linii. Pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Inwestycja obejmuje 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych.

Wartość zadania „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł netto, dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w IV kwartale 2023 roku.


Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.