Kultura

W ciągu najbliższych dziesięciu miesięcy na ekranie Kina Janosik będzie można obejrzeć dziesięć filmów, dziesięciu Mistrzów, których dzieła ukształtowały obraz polskiego kina 2. połowie XX wieku.

Filmów, które kochamy, ale do tej pory w znakomitej większości mogliśmy je obejrzeć wyłącznie w telewizji.


Wszystkie tytuły zostały odrestaurowane cyfrowo i wyselekcjonowane przez Tomasza Kolankiewicza Dyrektora Artystycznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Każdy seans poprzedzi krótki wstęp w formie wykładu wideo prezentujący sylwetkę twórcy/twórczyni i wprowadzający w tematykę dzieła oraz przybliżający realia polityczno-społeczne jego powstania.

Warto sprawdzić jakie wrażenie robią dużym ekranie. Czy się zestarzały, a może przetrwały próbę czasu i znów zachwycą nas swym pięknem i uniwersalnym przekazem?

 

Pierwszy seans już w najbliższy piątek, 10 lutego o godzinie 20:00

Rozpocznie go nagłośniejszy obraz polskiej szkoły filmowej, powstały na podstawie powieści Jerzego Andrzejewskiego „POPIÓŁ I DIAMENT” w reżyserii Andrzeja Wajdy z fantastyczną rolą Zbigniewa Cybulskiego.

Opis filmy:

Maciek Chełmicki (Z. Cybulski), młody akowiec otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR w przededniu zakończenia drugiej wojny światowej. W tym samym czasie poznaje Krystynę (E. Krzyżewska), barmankę w hotelu. Rozdarty między poczuciem obowiązku a rodzącym się uczuciem będzie musiał dokonać wyboru. Tej nocy trwa bankiet z okazji zwycięstwa. Poranek okaże się dla bohatera tragiczny w skutkach.

Film Andrzeja Wajdy zapisał się w historii polskiej kultury i światowego kina jako film ikoniczny dla Szkoły Polskiej oraz symbol narodowej kinematografii. Mimo że był adaptacją popieranej przez władze Polski Ludowej powieści Jerzego Andrzejewskiego „Zaraz po wojnie” (1947), nie realizował zamówienia władzy, gdyż przeniósł uwagę i sympatię widzów ze starego komunistycznego działacza na młodego akowca , podkreślając tragizm jego losu. Co więcej, zupełnie porzucił estetykę socrealizmu na rzecz nowej estetyki obrazu, gry aktorskiej, niejednoznacznej oceny moralnej. 

Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych

Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz

Partnerzy: WFDiF, 35mm, DI Factory

Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

Oprawa graficzna: Ewelina Gąska