W październiku GDDKiA zakończyła betonowanie ostatniego segmentu sklepienia obudowy zasadniczej w tunelu prowadzącym w kierunku Żywca, zlokalizowanym bliżej Zwardonia. Tym samych zakończono wykonywane obudowy zasadniczej w tunelach na budowanej drodze ekspresowej S1 pomiędzy Przybędzą a Milówką.
W tunelu położnym bliżej Żywca (TD1), wydrążonym w masywie Barania, o długości ok. 830 m, zakończono wykonywanie obudowy zasadniczej w maju tego roku, a układanie nawierzchni betonowej zakończyliśmy w sierpniu. W obu nawach trwa już montaż instalacji związanych z bezpieczeństwem i monitorowaniem ruchu. Niebawem zakończy się też budowa i zabezpieczenie portalu południowego tunelu.
Do wykonania obudowy zasadniczej tuneli zlokalizowanych bliżej Zwardonia (TD2), wydrążonych w masywie Białożyński Groń, o długości ok. 1000 m, pozostały cztery segmenty (łącznie około 48 m) w nawie prowadzącej jezdnię w kierunku Żywca.
W nawie tunelu w kierunku Zwardonia betonowanie sklepienia zakończono we wrześniu. Układanie konstrukcji nawierzchni w tej nawie wykonawca chce zakończyć w grudniu tego roku. Dla tunelu w kierunku przeciwnym – w kierunku Żywca – zakończenie układania konstrukcji jezdni powinno nastąpić na początku przyszłego roku.
Materiały na tunel
Na betonowanie obudowy zasadniczej tuneli wykorzystano 70 tys. m³ betonu oraz 7 700 ton stali zbrojeniowej, oraz ułożono ponad 100 tys. m² hydroizolacji. Na zabezpieczenie tymczasowe górotworu (obudowa wstępna) tuneli wykorzystano 4 500 ton stali oraz 120 tys. m³ betonu. Podczas drążenia tuneli wywieziono ponad 650 tys. ton urobku, a do obudowy wstępnej i zasadniczej wykorzystano 12 200 ton stali i 190 tys. m³ betonu.
Jezdnia w tunelu
Powstanie z materiału niepalnego – betonu cementowego. Przekrój jezdni w tunelach będzie się składał z dwóch pasów ruchu o szerokości 3,5 m każdy oraz opasek o łącznej szerokości 1,2 m. W tunelu, po obu stronach jezdni, zlokalizowane będą też chodniki techniczne o szerokości 1 m.
Prace coraz bliżej ukończenia całości budowy
Blisko 87 proc. osiągnęło zaawansowanie prac na 8,5-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka. Prace mostowe są na finiszu. Ich zaawansowanie osiągnęło prawie 98 proc. Jeszcze tylko na dwóch z dziesięciu obiektów kończymy prace wykończeniowe i montaż wyposażenia.
Zakończyła się już budowa zabezpieczeń przeciwhałasowych. Spośród 677 m ekranów akustycznych większość stanowią ekrany przejrzyste (585 m) zamontowane na estakadzie nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona w Węgierskiej Górce. Pozostałe to panele akustyczne typu zielona ściana zamontowane na trasie głównej (92 m). Kończymy też roboty branżowe. Tu również osiągnęliśmy zaawansowanie ponad 98 proc. Zakończyliśmy prace przy przebudowie kolizji z instalacjami energetycznymi. Prace przy przebudowie pozostałej kolidującej infrastruktury (wodociągowej, teletechnicznej, sanitarnej) osiągnęły zaawansowanie około 86 proc.
Na ukończeniu są też prace związane z budową odwodnienia drogi. Niewiele ponad 4 proc. zakresu prac zostało do zakończenia budowy zbiorników retencyjnych. Również mocno zaawansowana jest budowa kanalizacji deszczowej (ponad 91 proc.) oraz przebudowa i regulacja cieków (84 proc.).
Drogi
Cała inwestycja ma długość 8,5 km. Drogowy odcinek trasy głównej ma 4,95 km długości, w tym droga dwujezdniowa – 2,3 km, a droga jednojezdniowa – 2,65 km. Do 17 października ułożyliśmy 89 proc. podbudowy bitumicznej i ponad 85 proc. warstwy wiążącej. Rozpoczęliśmy także układanie warstwy ścieranej SMA, po której będzie odbywał się ruch (zaawansowanie na poziomie 42 proc.). Całość prac asfaltowych, za wyjątkiem krótkich odcinków portalowych, powinna zostać zrealizowana w tym roku (przy sprzyjających warunkach atmosferycznych).
Umowa
Przypominamy, że umowę z konsorcjum Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż o wartości prawie 1,4 mld zł podpisaliśmy 10 października 2019 r. Dopuszczenie do ruchu tego odcinka S1 przewidywane jest pod koniec 2025 r.
Korzyści z budowy
Droga ekspresowa S1 na odcinku Przybędza – Milówka poprawi dostępność komunikacyjną, umożliwiając szybsze i wygodniejsze przemieszczanie się między miejscowościami. Zakończy realizację południowego odcinka S1 pomiędzy Bielskiem-Białą a Zwardoniem na granicy Polski i Słowacji, usprawniając transport towarów. Nowoczesna infrastruktura drogowa podniesie bezpieczeństwo ruchu, jednocześnie zmniejszając ryzyko wypadków. Mieszkańcy zaś zyskają lepszy łatwiejszy dostęp do usług, edukacji i opieki zdrowotnej. Szybszy dojazd zachęci turystów do zwiedzania i korzystania z uroków turystycznych miejscowości położnych wzdłuż tej trasy, wspierając lokalny sektor turystyczny.
Część korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej
S1 Pyrzowice - Zwardoń
Trasa znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Łączy A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite. Obecnie ciąg drogi krajowej nr 1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 148 km długości i zarządzany jest przez czterech różnych zarządców.
GDDKiA odpowiada za 136 km tej trasy, a za pozostałą część prezydenci miast: Dąbrowa Górnicza (4,62 km), Tychy (4,98 km) oraz Bielsko-Biała (2,37 km). W części to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a w części ekspresowa. Docelowo, po zrealizowaniu wszystkich inwestycji, ta trasa będzie drogą ekspresową o długości ponad 133 km i w całości zarządzaną przez GDDKiA. W realizacji mamy już blisko 50 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. Wartość umów aktualnie budowanych odcinków S1 to blisko 4 mld zł.