Dziś z samego rana w siedziby Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach dokonano otwarcia kopert z ofertami wykonawców na wykonanie 8,5 kilometrowego odcinka trasy S1, zwanym powszechnie "Obejściem Węgierskiej Górki". Do przetargu zgłosiło się siedmiu wykonawców. Wśród nich są jednak i tacy, którzy niestety nie pokazali się ze zbyt dobrej strony przy wykonywaniu innych inwestycji w naszym kraju.
Jak poinformowała GDDKiA, kwota która jest planowana na realizację tej inwestycji wynosi 1 313 554 946,63 zł brutto. Spośród 7 ofert Komisja przetargowa wybierze najkorzystniejszą, kierując się następującymi kryteriami wyboru:
Cena: 60%
Personel Wykonawcy: 15%
Właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni 9%
Równość podłużna nawierzchni 8%
Termin realizacji kontraktu 8%
Rozpiętość cenowa ofert jest zróżnicowana od 1 181 722 055,38 zł do 1 794 813 938,35 zł. Zamówienie finansowane będzie z Krajowego Funduszu Drogowego oraz Unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Inwestor poinformował również, iż od wykonawcy wymaga, aby prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały zakończone w terminie nie dłuższym niż 37 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 1 grudnia do 31 marca). Do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe (tj. od 1 grudnia do 31 marca).
"Przewidujemy, że wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi w III kwartale 2018 r., a podpisanie umowy z Wykonawcą w styczniu 2019 r. Przypominamy, że przyszły Wykonawca będzie realizował zadanie w formule „Projektuj i Buduj”, co oznacza, że w pierwszej kolejności opracowana zostanie dokumentacja projektowa wykonawcza wraz z wszelkimi niezbędnymi dokumentami umożliwiającymi wejście w drugi etap, jakim będzie budowa 8,5 kilometrowego odcinka drogi S1" - czytamy w komunikacie GDDKiA.
Zadanie to jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), które zapewni bezpośrednie szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała – granica Polsko-Słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja).
Obecnie długość odcinka drogi ekspresowej S1 od Bielska-Białej do Zwardonia wynosi 45,115 km. Wybudowanie Obejścia Węgierskiej Górki połączy istniejące odcinki Bielsko-Biała-Przybędza i Milówka-Zwardoń (granica państwa). Docelowo trasa będzie miała 53,169 km, co umożliwi kierowcom przejazd z Bielska-Białej na Słowację w niespełna 30 min.
Niepokojącym wywawać się może jednak to, że najkorzystniejszą ofertę przedstawiła włoska firma TOTO Sp. p. A Construzioni Generali, oferująca wykonanie za 1,181 mld zł. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że ta sama firma jest wykonawcą drogi S5 pod Poznaniem, która miała być oddana do użytku w czercu ubiegłego roku. Obecnie przy inwestycji tej występują znaczne problemy, nie pracuje tam żadna ekipa, zaś plac budowy od roku zarasta przysłowiową trawą.
Autor: PW