Biznes

Trwają prace przy budowie obejścia Węgierskiej Górki. Intensywne prace trwają m.in. przy drążeniu czterech tuneli oraz zabezpieczaniu skarp. Powstają również obiekty mostowe.

Zabezpieczono już skarpę czołową portalu TD-2, na którym zlokalizowane są tunele TD-2.1 i TD-2.2. Tunele znajdują się w zboczu masywu Barania Góra, w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek (667 m n.p.m.) i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania (659 m n.p.m.) - Białożyński Groń. Teraz wznawiamy drążenie czwartego tunelu TD-2.2 położonego w ciągu jezdni w kierunku Żywca.

Obecnie tunel TD-2.2 jest wykonany na długości ok. 16,5 m, a tunel TD-2.1 osiągnął już długość około 94 m w kalocie, 64 m w sztrosie. Na długości 61 m wykonany jest spąg. Na portalu południowym TD-1 pracownicy mają pełne ręce roboty przy drążeniu dwóch równoległych tuneli. W tunelu TD-1.1 jesteśmy już w górotworze na około 58 metrze. Tunel TD-1.2 na chwilę obecną ma długość około 14 metrów - informuje GDDKiA w Katowicach.

Tunel TD-1

Tunel będzie się składał z odcinka TD-1.1 (jezdnia w kierunku na Zwardoń) o długości użytkowej ok. 834 m (technicznej ok. 850 m) oraz odcinka TD-1.2 (jezdnia w kierunku na Żywiec) o długości ok. użytkowej 807 m (technicznej ok. 823 m). Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12 m szerokości i 9,5 m wysokości, a odległość pozioma między osiami pary tuneli wyniesie od 41 do 42 m. Tunel posiadał będzie trzy poprzeczne przejścia ewakuacyjnych pomiędzy komorami. Nachylenie tuneli TD-1.1 i TD-1.2 wynosić będzie ok. 2 proc. w kierunku południowym. 

Tunel TD-2

Tunel będzie się składał z odcinka TD-2.1 (jezdnia w kierunku na Zwardoń) o długości użytkowej ok. 984 m (technicznej ok. 1000 m) oraz odcinka TD-2.2 (jezdnia w kierunku na Żywiec) o długości ok. 975 m (technicznej ok. 991 m). Przekrój poprzeczny ma kształt podkowiasty wynikający z charakteru pracy konstrukcji. Gabaryty tunelu w wyłomie wynosić będą około 12 m szerokości i 9,5 m wysokości, a odległość pozioma między osiami pary tuneli wyniesie od 33,5 do 37,5 m. Tunel posiadać będzie trzy poprzeczne przejścia ewakuacyjne pomiędzy komorami. Upad odcinków tunelu TD-2.1 i TD-2.2 wynosić będzie ok. 2 proc. w kierunku północnym.

Co się jeszcze dzieje na budowie?

Wykonano już 369 tys. m3 wykopów m.in. w rejonie węzłów Przybędza i Milówka, oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami. Wykopy realizowane są również pod mosty drogowe w rejonie ul. Stromej oraz pod estakady w rejonie ul. Kasztanowej.

Trwają intensywne prace przy budowie zabezpieczeń skarp. Wykonywane są dreny wgłębne pod ściany i konstrukcje oporowe. Kontynuowano gwoździowanie na obiektach oporowych na ciągu głównym drogi, w rejonie węzła Przybędza, oraz w rejonie ul. Stromej. Zakończono wykonywanie kotew liniowych na murze oporowym w rejonie ulicy Nad potokiem. Zakończyliśmy też wzmacnianie podłoża palami VDW (Vor Der Wand - przed ścianą) na murze oporowym w pobliżu ul. Zielonej. Na murach oporowych wykonywane są również oczepy i montowane są panele prefabrykowane. Rozpoczęto także oblicowania elastyczne na trzech konstrukcjach oporowych. Na murach oporowych wykonywane są również oczepy i montowane są panele prefabrykowane. Rozpoczęto także oblicowania elastyczne na trzech konstrukcjach oporowych. Na tej trasie powstanie 10 murów oporowych i 9 konstrukcji oporowych oraz 7 ścian oporowych o łącznej powierzchni przekraczającej 96 tys. m2.

Pełną parą realizowane są także prace przy wznoszeniu obiektów mostowych. W ramach tej budowy powstanie 3 mosty drogowe oraz 5 estakad o łącznej długości ponad 2,3 km. Najbardziej zaawansowane prace widać na węzłach Przybędza i Milówka, gdzie częściowo zabezpieczono skarpy oraz w rejonie ulic Stromej i Nad Potokiem, gdzie wykonano już oblicowanie skarpy. Zakończono zbrojenie i betonowanie części fundamentów i podpór pod mostem w ciągu ul. Zielonej oraz estakadą nad ul. Nad Potokiem. Na pozostałych obiektach również kontynuowane są prace budowlane.

Trwa budowa odwodnienia drogi. Zakończono montowanie dwóch prefabrykowanych zbiorników retencyjnych w okolicach tunelu w masywie Baraniej Góry przy wylocie południowym oraz w okolicach estakady pierwszej licząc od węzła Przybędza. Kontynuowana jest przebudowa sieci elektroenergetycznej. Aktualnie trwa przebudowa sieci wysokiego napięcia na linii relacji Żywiec-Rajcza.