W piątkowy wieczór 29 listopada 2024 roku ostatni pociąg relacji Żywiec- Sucha Beskidzka przewiózł dużą grupę podróżnych. Już następnego dnia na tory wkroczyły ekipy, które rozpoczęły prace przy modernizacji szlaku kolejowego. Modernizacja linii kolejowej Żywiec – Sucha Beskidzka otworzy nowe możliwości dla podróżnych.
W piątkowy wieczór ostatni pociąg POLREGIO na trasie Żywiec – Kraków Główny przywiózł do Suchej Beskidzkiej dużą grupę podróżnych. To moment, w którym rozpoczęły się intensywne prace modernizacyjne na linii kolejowej Żywiec – Sucha Beskidzka, które potrwają do połowy 2026 roku. W związku z tym, na odcinku Sucha – Żywiec – Sucha wprowadzono zastępczą komunikację autobusową.
Przystanki ZKA (Zastępcza Komunikacja Autobusowa) znajdują się w kluczowych lokalizacjach, takich jak:
- Sucha Beskidzka – Plac przy dworcu PKP ul. Adama Mickiewicza 62,
- Stryszawa – Przystanek autobusowy przy drodze głównej,
- Lachowice – Przystanek autobusowy przy drodze głównej,
- Lachowice Centrum – Przystanek autobusowy przy drodze głównej,
- Kurów Suski – Przystanek autobusowy przy drodze głównej,
- Hucisko – Przystanek autobusowy przy drodze głównej obok kościoła 500 m od stacji PKP,
- Pewel Wielka – Przystanek autobusowy przy drodze głównej 500 m od stacji PKP,
- Pewel Wielka Centrum – Przystanek autobusowy przy drodze głównej,
- Jeleśnia – Przystanek autobusowy na placu przed budynkiem dworca PKP,
- Pewel Mała – Przystanek autobusowy Pewel Mała skrzyżowanie przy drodze głównej 300 m od stacji PKP,
- Żywiec Sporysz – Plac przy stacji PKP ul. Grunwaldzka,
- Żywiec – Plac przy dworcu PKP ul. Dworcowa.
Inwestycja ta jest efektem ponad 22-letnich starań o modernizację linii. Kluczową rolę w tych działaniach odegrało Stowarzyszenie Kolej Beskidzka. Po ogłoszeniu przetargu na wykonawcę w marcu 2023 roku, proces wyboru wykonawcy był długi i wymagał kilku korekt. Ostatecznie, umowę na zaprojektowanie i modernizację podpisano 25 czerwca 2023 roku z firmą Strabag, która przedstawiła ofertę na kwotę 442 975 075,31 zł.
Modernizacja linii kolejowej obejmie kompleksowe prace, w tym wymianę torów, budowę nowej sieci trakcyjnej oraz modernizację peronów. Rafał Banaszkiewicz, pełnomocnik zarządu PKP PLK ds. inwestycji, zapowiedział, że pierwsze prace rozbiórkowe mogą rozpocząć się jeszcze w tym roku, a zakończenie modernizacji planowane jest na drugą połowę 2026 roku. Dokładnie dzień po przejeździe ostatniego pociągu rozpoczęły się właśnie prace rozbiórkowe. Wiceminister infrastruktury, Przemysław Koperski, zaznaczył, że mogą wystąpić pewne utrudnienia, jednak mieszkańcy będą informowani o postępach prac.
W ramach inwestycji zmodernizowane zostaną też perony na poszczególnych stacjach, w tym wydłużenie peronu w Jeleśni oraz odbudowa dodatkowego toru w Hucisku, co umożliwi mijankę pociągów. Planowane są także udogodnienia dla osób z ograniczeniami ruchowymi, takie jak ścieżki dotykowe oraz nowe wiaty i tablice informacyjne na przystankach.
Dodatkowo, w ramach projektu powstanie nowy przystanek roboczo nazwany Żywiec Osiedle 700-lecia lub Żywiec Park. Po zakończeniu modernizacji, prędkość pociągów wzrośnie z obecnych 30-40 km/h do 80 km/h, a w niektórych miejscach nawet do 100 km/h.
To ambitne przedsięwzięcie ma na celu nie tylko poprawę jakości transportu kolejowego w regionie, ale także zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróżnych.