Reagujemy na sygnały lokalnej społeczności i wprowadzamy zmiany zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego na dotychczasowym objeździe naprawianego odcinka drogi ekspresowej S1. Aby zapewnić bezpieczne poruszanie się pieszych i rowerzystów po objeździe oraz w jego obrębie, konieczne było wydzielenie odrębnej strefy dla niechronionych uczestników ruchu drogowego - poinformowało GDDKiA.
Od 27 października, do zakończenia budowy, ruch na objeździe osuwiska będzie sterowany wahadłowo z wykorzystaniem drogowej sygnalizacji świetlnej. Obecnie trwa budowa materaca z kruszywa, siatki i geowłókniny, gabionów oraz kończone są roboty rozbiórkowe starego korpusu drogi. Planowany termin zakończenia zadania to II kwartał 2025 r. W przerwie zimowej będzie funkcjonował dotychczasowy objazd odcinka drogi ekspresowej S1.
Umowa
Roboty budowlane za ponad 17,7 mln zł wykonuje firma Usługi Transportowo Drogowo Mostowe Jan Opitek z Chełma Śląskiego. Zakończenie prac planowane jest w kwietniu 2025 r. Przypomnijmy, że zadaniem wykonawcy jest usunięcie uszkodzeń korpusu drogowego na odcinku około 400 m, a następnie jego wzmocnienie i odtworzenie. Dzięki tym działaniom przywrócona zostanie pełna funkcjonalność drogi, a ponadto zapewniona będzie ochrona przed dalszym zniszczeniem.
Przyczyna uszkodzeń
Niekorzystne warunki pogodowe na początku lutego, w postaci opadów deszczu oraz dodatniej temperatury sprzyjającej intensywnym roztopom, spowodowały nasiąknięcie gruntu i korpusu drogowego. W efekcie doprowadziły do utraty ich stateczności i osunięcia muru oporowego z koszy siatkowo-kamiennych oraz krawędzi jezdni. Doraźnie, do czasu wyłonienia wykonawcy robót, zabezpieczono miejsce obrywu przed dalszym namakaniem. Dodatkowo, w trybie awaryjnym, wprowadzono na tym odcinku drogi ekspresowej ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną. Pozwoliło to odciążyć jezdnię i maksymalnie odsunąć tor jazdy od uszkodzonej krawędzi jezdni. Teraz ruch na tym odcinku odbywa się wybudowanym objazdem.
Zakres prac naprawczych
Wybudowanie objazdu umożliwiło rozpoczęcie głównych prac naprawczych, tj. rozbiórkę korpusu drogowego do poziomu terenu rodzimego. Podczas tego etapu prac materiał z rozbiórki na bieżąco jest oceniany pod kątem możliwości ponownego zastosowania w nowej konstrukcji korpusu drogowego. Jego odbudowa ma zostać przeprowadzona w technologii gwarantującej bezpieczne i bezawaryjne użytkowanie. Przewiduje się również wykonanie strefy przejściowej nasypu i dobudowę nasypu do już istniejącego. Zaprojektowano wykonanie w podstawie nasypu materaca geosyntetycznego z geosiatek oraz kruszywa zabezpieczającego przed podsiąkaniem kapilarnym wody z podłoża. Konstrukcja nawierzchni drogi zostanie odtworzona zgodnie z wytycznymi zawartymi w katalogu typowych nawierzchni podatnych i półsztywnych. Całość zakończy wprowadzenie docelowej organizacji ruchu. Odtworzone zostanie oznakowanie poziome i pionowe wraz z urządzeniami BRD. Tymczasowy łącznik objazdu będzie rozebrany, a wykorzystywana w nim droga gminna odtworzona.