Historia

Większość dworców popada w coraz większą ruinę, kiedyś były centrami kultury, życia społecznego a dziś? Duże dworce kolejowe: Gdynia Główna, Warszawa Centralna, Poznań Główny, Wrocław Główny mają swój urok, ale największy klimat kryje się w małych dworcach kolejowych. Wiele z nich to zabytki architektury, szkoda by było gdyby zniknęły. Czy dworce kolejowe dostały właśnie drugą szansę na życie? Być może dworzec kolejowy to dobre miejsce na restaurację, bibliotekę czy muzeum. Czy właśnie w ten sposób zaczyna się drugie życie małych, starych dworców?

Jak dowiadujemy się z "Kuriera Kolejowego" miasto Żywiec chce przejąć dworce kolejowe na Żywiecczyźnie. Chodzi o dworzec kolejowy - Żywiec, dworzec w Pietrzykowicach Żywieckich oraz w Sporyszu na linii Żywiec-Sucha Beskidzka.

DSC05443

Jak możemy przeczytać:

"Ambitne plany samorządowców zakładają m.in. lokalizację w budynku głównego dworca w Żywcu hotelu, sklepów i Centrum Informacji Turystycznej. Władze miasta liczą także na przyciągnięcie inwestorów i uporządkowanie terenu wokół dworca oraz na stworzenie na bazie dworca kolejowego, autobusowego i postoju dla busów nowoczesnego układu komunikacyjnego".

PKP Dworce posiada w całej Polsce 2,5 tysiąca dworców kolejowych, z których większą część może zbyć na rzecz samorządów terytorialnych. Dzięki temu gminy uzyskują nowe możliwości realizowania zadań własnych w dziedzinie publicznego transportu. Propozycja ta skierowana jest także do osób, które mają pomysł na ciekawe wykorzystanie dworca. Współpraca PKP Dworce z samorządami gmin dotycząca wspólnych modernizacji małych i średnich dworców kolejowych oraz ich przekazywania samorządom trwa od 2006 roku. Małe dworce są niewątpliwie atrakcyjną ofertą ze względu na swoje położenie w centrach miast, wielofunkcyjność i duże możliwości adaptacji do różnych celów.

DSC05442

Niszczeją nie tylko dworce kolejowe, ale także nastawnie, wieże ciśnień, parowozownie.

Jednakże nie da się ukryć tego, że na niektórych dworcach kolejowych jest coraz mniej dworca, bowiem w większej części znajdują się restauracje, centra handlowe, kina, muzea.  Obecnie dworzec spełnia już zupełnie inne funkcje niż kiedyś. W budynku nie wystarczy już kasa, poczekalnia, przechowalnia bagażu... zazwyczaj ma być komercyjnie, bowiem to się opłaca i przyciąga turystów.

A szkoda, ponieważ nie ma to jak urok starych, klimatycznych gmachów kolejowych.

Jak będzie wyglądał w przyszłości dworzec kolejowy - Żywiec? Miejmy tylko nadzieję, że nie będzie przypominał "nowoczesnej stacji metro", a zachowa swój charakter.

Autor: Katarzyna Mołdysz

Źródło: Kurier Kolejowy

Kopiowanie materiałów zabronione