58. TKB: Rekordy na FFGP

58. TKB: Rekordy na FFGP

Podczas Tygodnia Kultury Beskidzkiej – imprezy, która odbywa się w Wiśle, Szczyrku, Żywcu, Makowie Podhalańskim i Oświęcimiu oraz Ujsołach, Jabłonkowie, Istebnej, Bielsku-Białej – przeprowadzany jest, zawsze w Żywcu, Festiwal Folkloru Górali Polskich. Ten prestiżowy konkurs folklorystyczny będzie tym razem wyjątkowy, chociażby ze względu na rekordową pulę nagród. Rozpocznie się już 24 lipca.

 FFGP odbędzie się jak zwykle w dwóch miejscach. W amfiteatrze Pod Grojcem przed jurorami swoje programy zaprezentuje 27 zespołów. Widzowie zobaczą widowiska ukazujące dawne obrzędy i tradycje, takie jak zabawy ostatkowe kobiet w karczmie, stawianie mojki, Zielone Świątki czy wesela. W kategoriach kapel, grup śpiewaczych, śpiewaków, instrumentalistów i mistrzów z uczniami organizatorzy odnotowali natomiast imponującą liczbę zgłoszeń (około 170). Prezentacje te będzie można oglądać z kolei na żywieckim Rynku.

Dzięki wsparciu MKDNiS łączna pula nagród pula nagród FFGP wynosi aż 100 tysięcy złotych. Laureatów Złotych, Srebrnych i Brązowych Żywieckich Serc poznamy podczas emocjonującego koncertu, który rozpocznie się 1 sierpnia o godz. 18.00 w amfiteatrze Pod Grojcem w Żywcu.

A to nie koniec atrakcji, bo na zakończenie tego dnia planowane jest jeszcze jedno wydarzenie. Kapele Wałasi z Beskidu Śląskiego, 9Siył z Podhala i Skład Niearchaiczny z Beskidu Żywieckiego połączą swoje siły w projekcie pt. „Muzyka gór”. Wraz z młodymi muzykami z kapeli 9Siył wystąpi wieloletni juror Festiwalu Folkloru Górali Polskich – Stanisław Michałczak. Jak zapowiada Przemysław Ficek, muzyk ze Składu Niearchaicznego: „Artyści starszego i młodszego pokole­nia – od uznanych mistrzów z ogrom­nym dorobkiem twórczym, po młodych wykonawców, świadomie i z szacunkiem podchodzących do muzyki swoich przod­ków – poprzez indywidualny, wirtuozerski styl gry na dudach żywieckich, gajdach beskidzkich, podhalańskiej kozie, a także instrumentach pasterskich, złóbcokach, skrzypcach i basach ukażą z jednej strony odrębność i niepowta­rzalność tych regionów, a z drugiej to, co je łączy i świadczy o ich wspólnych mu­zycznych korzeniach”.


Drukuj   E-mail