Kultura

14 kwietnia 2018 roku parowóz wraz z dołączonymi starymi wagonami zawitał po raz kolejny do Żywca. Zabytkowy pociąg wzbudził zachwyt wszystkich miłośników kolei oraz mieszkańców Żywiecczyzny. 

W minioną sobotę pociąg specjalny relacji Chabówka – Sucha Beskidzka – Żywiec, wyjechał o godzinie 9.45 ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce i podstawił się kilka minut przed odjazdem w perony stacji Chabówka. Na czele wagonów z lat 1920 – 1935 typu Gmhx, Bi oraz C stanęła lokomotywa parowa Ty42 – 107 z 1946 roku wyprodukowana przez H. Cegielskiego.

Kiedy skład ruszał, rozległ się głośny gwizd, a w górę buchnęły wielkie kłęby pary. Organizatorem przejazdu w ramach projektu „Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej” było Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei przy współpracy ze Stowarzyszeniem Kolej Beskidzka.

Galicyjska Kolej Transwersalna została wybudowana w latach 1882 – 1884 i stworzyła ciąg komunikacyjny Cadca (obecnie Republika Słowacji) – Zwardoń – Żywiec – Sucha Beskidzka – Chabówka – Nowy Sącz – Stróże – Nowy Zagórz – Stryj (ob. Ukraina) – Stanisławów – Husiatyń. Łączna długość wybudowanej w dwa lata trasy wyniosła 577 km. Ciekawie została opisana trasa z Suchej Beskidzkiej do Żywca i dalej w wydanym w 1892 roku, Przewodniku ilustrowanym po ces. król. austr. kolejach państwowych. Według przewodnika miasto Sucha było oddalone od dworca o 1,5 km, znajdował się tam urząd pocztowy i telegraficzny, a także winiarnia oraz dobra restauracja. Następny przystanek znajdował się w oddalonych o 6 km Lachowicach, w których znajdowała się willa hr. Branickiego oraz gospoda Leopolda Sauzo. 9 kilometrowa podróż z Lachowic do Huciska trwała 30 minut, a odcinek takiej samej długości do Jeleśni pociąg pokonywał w 21 minut. W Jeleśni podróżni mogli zatrzymać się w hotelu Kubica oraz w gospodzie Brzeczki. Podróż z Jeleśni do Pewli Małej trwała 9 minut, kolejne 4 km skład pokonywał w 9 minut i docierał do stacji Friedrichshutte, gdzie znajdowały się huty żelazne arcyksięcia Albrechta. Następna stacja do której można było dotrzeć w 9 minut położona była w Żywcu. Była ona w owym czasie największa i najważniejsza, ponieważ znajdowała się na skrzyżowaniu szlaków kolejowych. Na dworcu kolejowym w Żywcu znajdowała się piwiarnia i winiarnia Tetschla, lokal śniadań Danka i cukiernie Daczkowskiego oraz Suchyego. Obecnie odcinek tej linii jest nieczynny i wyłączony z ruchu planowego.

Dlatego też z inicjatywą powrotu połączeń kolejowych na linię 97 wystąpiło Stowarzyszenie Kolej Beskidzka, starając się m.in o rewitalizację tej linii oraz powrót weekendowych połączeń. 

Warto dodać, że w tym roku po raz pierwszy pociąg retro zawitał również do Węgierskiej-Górki. Na stacji kolejowej zostały przywitany przez góralską kapelę i mieszkańców gminy. 

Na naszym portalu mogliście obejrzeć obszerną relację z przejazdu zabytkowego składu z Chabówki przez Suchą Beskidzką do Żywca oraz specjalną transmisję na żywo z samego serca lokomotywy TY42 z Węgierskiej Górki do Żywca. 

Jak zaznaczają organizatorzy wydarzenia przejazd zabytkowym składem z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością, dlatego też dla osób, które nie mogły dzisiaj przejechać się pociągiem retro, organizowany jest kolejny przejazd z Chabówki do Żywca i z powrotem do Chabówki już 19 maja! Zachęcamy do udziału, a póki co zapraszamy do obejrzenia galerii.

Autor: Mała Mi

Transmisja online: redakcja, Dawid Bąk

Zdjęcia: redakcja