Chociaż raportowanie ESG początkowo objęło tylko nieliczne firmy, wkrótce stanie się obowiązkowe dla wszystkich przedsiębiorców. Ponieważ raport ESG prezentuje interesujące niefinansowe dane na temat działalności raportującej firmy, warto skorzystać z szansy, jaką daje i poprzez raportowanie ESG wzmocnić siłę marki i jej konkurencyjność.
Raportowanie ESG – co to jest i co ma na celu?
Raportowanie ESG powołała do życia dyrektywa CSRD, czyli dyrektywa o sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju. Zgodnie z jej zapisami przedsiębiorcy zobligowani zostali do sporządzania specjalnych raportów ESG, w których mają znaleźć się dane na temat działalności firmy w kontekście zagadnień środowiskowych, społecznych, praw człowieka oraz ładu korporacyjnego. Dyrektywa ESG wprowadzająca obowiązek corocznego raportowania takich kwestii jak np. wpływ firmy na środowisko naturalne, zamykanie obiegu surowców czy emisja gazów cieplarnianych, ma na celu możliwość weryfikacji tego, czy przedsiębiorcy działają legalnie oraz w jakim stopniu realizują oni idee zrównoważonego rozwoju.
Raportowanie ESG – kogo dotyczy?
Raport ESG w Polsce jest na ten moment składany przez największe podmioty określane jako spółki zainteresowania publicznego o wysokim poziomie przychodu i zatrudnienia (odpowiednio: powyżej 170 mln złotych oraz 500 osób). Od 2025 roku raportowanie ESG w Polsce i pozostałych krajach UE stanie się obowiązkowe dla wszystkich firm, które spełniają przynajmniej dwa spośród trzech kryteriów: zatrudniają 250 osób, osiągają przychody na poziomie 80 mln euro lub suma ich aktywów wynosi 40 mln euro. Dyrektywa ESG zakłada jednak, że już rok później raporty ESG będą zobowiązane przygotowywać także średnie i małe spółki giełdowe. Finalnie raportowanie ESG mają stać się powszechnym narzędziem oceny przedsiębiorstw w obszarach ochrony środowiska, odpowiedzialności społecznej i ładu korporacyjnego.
Jakie korzyści przynosi raportowanie ESG?
Korzyści z raportowania ESG dla konsumentów są oczywiste – każdy z nas zyska wgląd w dane, które potwierdzają postawę danego przedsiębiorcy do spraw szczególnie ważnych społecznie. Raporty ESG pokażą czarno na białym, czy firmy faktycznie realizują zadeklarowane strategie ESG i jak w praktyce podchodzą do zasad zrównoważonego rozwoju i chronią środowisko przyrodnicze. Eksperci ze Stena Recycling, podpowiadają z kolei, że przedsiębiorcy mogą łatwo wykorzystać nowe regulacje i raportowanie ESG, by zaprezentować swoje osiągnięcia np. w obszarze GOZ czy ochrony środowiska i dzięki temu wzmocnić swoją pozycję na rynku i zwiększyć konkurencyjność firmy. Dane z raportów ESG mogą stanowić istotne kryterium oceny przedsiębiorstwa nie tylko dla konsumentów, ale i partnerów biznesowych oraz inwestorów. Stena Recycling to lider w branży zarządzania odpadami, który wspiera przedsiębiorców w zamykaniu obiegu surowców i recyklingu, a także prowadzi szkolenia dotyczące wdrażania i raportowania gospodarki o obiegu zamkniętym w ESG. Konieczność raportowania ESG może też w firmie zainicjować pozytywne zmiany i wdrożenie innowacji np. w procesie produkcyjnym czy sposobie korzystania z zasobów.