W Zespole Szkół Budowlano – Drzewnych im. Armii Krajowej w Żywcu realizowany jest projekt Erasmus+ pt. „Szwedzka motywacja w praktyce – Twoje zawodowe szkolenia w Szwecji”. Głównym celem tego projektu jest zapewnienie uczniom warunków do odbycia wysokiej jakości praktyk zawodowych i umożliwienie dostępu do najnowszych proekologicznych technologii stosowanych w branżach, w których się kształcą.
W projekcie biorą udział uczniowie klas trzecich technikum we wszystkich ośmiu kształconych w szkole zawodach, czyli technik budownictwa, technik architektury krajobrazu, technik grafiki i poligrafii cyfrowej, technik fotografii i multimediów, technik inżynierii sanitarnej, technik geodeta, technik usług fryzjerskich i technik przemysłu mody.
Wyjazd zaplanowano w pierwszej połowie maja 2023r. Uczniowie zostaną skierowani na 2-tygodniowe praktyki do szwedzkich zakładów pracy i przedsiębiorstw działających w Malmӧ.
Niedawno, bo w dniach 1-5 marca br. odbyła się wizyta robocza z udziałem szkolnej delegacji.
„Podczas tej wizyty odwiedziłyśmy zakłady pracy, w których nasi uczniowie odbędą praktyki. Rozmawiałyśmy z właścicielami firm o programach praktyk i warunkach ich zaliczenia. Głównym punktem ustaleń było uzgodnienie zakresu wykonywanych czynności na poszczególnych stanowiskach pracy oraz możliwości zaangażowania uczniów do pracy z wykorzystaniem innowacyjnych proekologicznych technologii. Zwracałyśmy także uwagę, by młodzież miała możliwość doskonalenia kompetencji językowych, cyfrowych, interpersonalnych i poznawczych” – informuje dyrektorka szkoły, która uczestniczyła w wizytacji.
Obecnie trwają przygotowania do wyjazdu.
Od stycznia zakwalifikowani do wyjazdu uczniowie szlifują swój angielski, zdobywają wiedzę o kulturze i historii Szwecji, uczestniczą w zajęciach z pedagogiem i psychologiem szkolnym. Niebawem odbędą również kurs ekologiczny, dzięki któremu zgłębią wiedzę nt. zrównoważonego rozwoju i zagrożeń środowiska naturalnego oraz podniosą świadomość ekologiczną.
„Działania projektowe koncentrują się nie tylko na podnoszeniu kompetencji zawodowych, językowych, społecznych czy kulturowych, ale mają również na celu zmianę postawy na bardziej ekologiczną. Zakładamy, że doświadczenia zdobyte w czasie przygotowania do wyjazdu oraz podczas pobytu w Szwecji przełożą się na zwiększenie świadomości ekologicznej. Wszak Szwecja należy do liderów wykorzystania odnawialnych źródeł energii i imponuje eko-polityką. Liczymy, że wybrane rozwiązania proekologiczne, podpatrzone w Skandynawii będą możliwe do zaadoptowania i wdrożenia w bieżącą działalność szkoły” – dodaje autorka wniosku o dofinansowanie.
W rozmowie z dyrektorką dowiadujemy się jeszcze, że opisany wyżej „projekt Erasmus+ stanowi jedno z działań strategicznych szkoły, która za cel stawia sobie przygotowanie absolwentów do wyzwań współczesnego rynku pracy. Dzisiaj pracodawcy stawiają kandydatom do pracy wysokie wymagania. Same umiejętności zawodowe zwykle nie wystarczają. Od pracowników oczekuje się także samodzielnego myślenia i umiejętności rozwiązywania problemów. Wymagana jest umiejętność pracy zespołowej i chęć do ciągłego doskonalenia się. Liczy się przedsiębiorczość i kreatywność, a kompetencje cyfrowe i językowe to podstawa. Robimy wszystko, by nasi absolwenci byli przygotowani do tych wyzwań”.