Ogórek czyli Jelcz 043. Autobus bardzo popularny w latach 70- i 80-tych, kiedy to na tego typu autobusach opierała się komunikacja lokalna i międzymiastowa. Ogórki powoli znikały, wypierane przez Autosany, Sanosy czy Jelcze PR-110D, aż niemal zostały zapomniane. Gdyby nie pasjonaci, którzy olbrzymimi nakładami przywracają ocalałe egzemplarze do stanu świetności, znalibyśmy je pewnie tylko ze starych filmów, czy pożółkłych pocztówek. Ogórek, któremu poświęcona jest ten temat, miał szczęście i znalazł pasjonata, który postanowił dać mu drugie życie…
Autobus międzymiastowy Jelcz 043 DAL, zwany ogórkiem wyprodukowany został w 1975 roku przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe. 18 marca 1975 trafił do Oddziału PKS w Bielsku-Białej przy ówczesnej ul. PKWN 54. Otrzymał numer rejestracyjny SU-76-53, następnie zmieniony na BBB243N. Podczas swojej służby w PKS autobus przejechał około 600 000 km. W tym czasie przeszedł trzy naprawy główne w SZNS w Nowym Sączu i LZNS w Lublinie. Po zakończeniu służby w Bielsku-Białej, w styczniu 1984 roku autobus trafił do RSP „Przyszłość” w Rudołtowicach koło Pszczyny, gdzie otrzymał numer rejestracyjny KAE603N. Niestety nie posiadamy żadnych informacji jak wyglądała praca i naprawy naszego ogórka podczas eksploatacji w RSP. Następnym właścicielem autobusu, od maja 1989 roku był jeden z Ludowych Zespołów Sportowych na Żywiecczyźnie, gdzie Ogóreczek jeździł do 1992 roku. Później został wycofany z eksploatacji i służył jako podręczny magazyn na siano, słomę itp.
W marcu 2007 roku został „upolowany” przez dobrze „zakręconego” miłośnika.
Grzegorz Harmata, prawdziwy miłośnik wspaniałego pojazdu jakim jest Jelcz 043 powoli acz skutecznie, po 7 latach osiągał zamierzony cel, jak sam zauważa: "Z remontem było związanych wiele firm i wielu ludzi, którym zależało na odbudowie tego cacka. Zdecydowana większość z nich pomagała nam za całkowitą darmochę. Dziękuję Im bardzo i mam nadzieję, że zostanie Im to wynagrodzone dobrą zabawą podczas przyszłych wyjazdów i wycieczek odbudowanym Ogórkiem.
Przed remontem:
4 marca 2015 r. Ogórek z wynikiem pozytywnym przeszedł badanie zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi.
Następnie został zarejestrowany jako pojazd zabytkowy i otrzymał tablice rejestracyjne z numerem SB 75A.
Więcej na: http://www.jelczrto.pl/