Wydarzenia

Ostatnio na naszym portalu pisaliśmy o likwidacji linii kolejowej pomiędzy Żywcem a Suchą Beskidzką. Wspominaliśmy o tym, że aby zapobiec likwidacji tej linii do zarządu PKP zostało wysłane pismo, petycja w sprawie nie zamykania linii kolejowej nr 97 na odcinku Sucha Beskidzka - Żywiec.  Do artykułu możecie wrócić suchazdjęcie: Krzysztof Kuś

Linia ta będąca częścią Galicyjskiej Kolei Transwersalnej przez lata świetnie spełniała swoją rolę w transporcie pasażerskim i towarowym. Jest duża szansa, że linia ta zostanie na powrót wyremontowana i przywrócona do życia. Według polityki transportowej Unii Europejskiej zakłada się przeniesienie połowy pasażerów oraz transportu towarowego z dróg na tory kolejowe. Linia ta jak najbardziej wpisuje się w zarządzenia Unii Europejskiej. Ponadto stanowi łącznik pomiędzy Dolnym i Górnym Śląskiem, Podhalem, Tatrami, Krakowem a nawet Słowacją. Co więcej jest kluczowym elementem dla zrównoważonego rozwoju Euroregionu Beskidy.

Jest nam miło poinformować, że to nie koniec starań związanych z reaktywacją linii nr 97. W związku z tą sprawą jeden z konduktorów Kolei Śląskich - Grzegorz Gaweł wystosował pismo do Pani Poseł Ewy Kołodziej, jego prośba trafiła także na dziennik podawczy do Urzędu Miejskiego w Żywcu. W piśmie podkreślił, że linia nr 97 cieszyłaby się ogromnym zainteresowaniem wśród mieszkańców w sezonie letnim oraz zimowym, oprócz tego wysunął propozycję utworzenia bezpośredniego połączenia z Katowic do Suchej Beskidzkiej przez Żywiec. Wyróżnił także wiele walorów turystycznych tej linii oraz pomysłów współpracy z lokalnymi gminami. Do współpracy włączyła się także posłanka z terenu cieszyńskiego Pani Aleksandra Trybuś. Obie Panie skierowały specjalne pismo do Pana Starosty Żywieckiego - Andrzeja Zielińskiego.

Być może już niedługo na trasie nr 97 znowu będziemy mogli zobaczyć szynobusy (DH, SM, SA), a na imprezy odbywające się w Amfiteatrze pod Grojcem turyści z dalszych stron będą mieli możliwość bezpośredniego dojazdu pod teren amfiteatru.

Niewątpliwie linia ta w dużym stopniu odciążyłaby żywieckie drogi, a w związku z remontem mostu na rzece Sole wręcz byłoby to wskazane.

O dalszych postępach w sprawie linii kolejowej Sucha Beskidzka - Żywiec będziemy Was informować na bieżąco.


dhzdjęcie: Grzegorz Gaweł

Autor: KM


Źródło:http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/8851/Wyremontuja-linie-Zywiec-Sucha-Beskidzka.html, http://www.rynek-kolejowy.pl/41524/41524_Kolejna_petycja._Bronia_linii_Sucha_Beskidzka__Zywiec.htm

Kopiowanie materiałów zabronione.

Jak możemy przeczytać na stronie kuriera kolejowego:

"Trasa z Żywca do Suchej Beskidzkiej (obecnie część linii nr 97 Skawina – Żywiec) została wybudowana w 1884 r. jako fragment tzw. Kolei Transwersalnej. Elektryfikacja trasy miała miejsce w latach 1989-1990. Ostatni raz nawierzchnię wymieniano na: odcinek Sucha Beskidzka – Lachowice w 1979 r., odcinek Lachowice – Jeleśnia w 1981 r., stacja Jeleśnia w 1989 r., odcinek Jeleśnia – Żywiec Sporysz w 1981 r., stacja Żywiec Sporysz w 1988 r., odcinek Żywiec Sporysz - Żywiec w latach 1972-1992.

Trasa liczy 35 km. Tor klasyczny, bezstykowy. 93 proc. nawierzchni posiada stan niezadowalający. Podtorze – stan niezadowalający w 71proc. Przejazdy – stan niezadowalający w 62proc.. 42 obiekty inżynieryjne kwalifikują się do naprawy bieżącej, 11 do naprawy głównej.

Prędkość konstrukcyjna na linii wynosi 50 km/h. Obecnie jest ona ograniczona do 30-40 km/h, na przejazdach występują ograniczenia do 20 km/h. Linią aktualnie kursuje jedynie sezonowy interREGIO „Giewont” z Częstochowy/Opola do Zakopanego. Ruch towarowy nie jest prowadzony".


suchazdjęcie: Krzysztof Kuś

Linia ta będąca częścią Galicyjskiej Kolei Transwersalnej przez lata świetnie spełniała swoją rolę w transporcie pasażerskim i towarowym. Jest duża szansa, że linia ta zostanie na powrót wyremontowana i przywrócona do życia. Według polityki transportowej Unii Europejskiej zakłada się przeniesienie połowy pasażerów oraz transportu towarowego z dróg na tory kolejowe. Linia ta jak najbardziej wpisuje się w zarządzenia Unii Europejskiej. Ponadto stanowi łącznik pomiędzy Dolnym i Górnym Śląskiem, Podhalem, Tatrami, Krakowem a nawet Słowacją. Co więcej jest kluczowym elementem dla zrównoważonego rozwoju Euroregionu Beskidy.

Jest nam miło poinformować, że to nie koniec starań związanych z reaktywacją linii nr 97. W związku z tą sprawą jeden z konduktorów Kolei Śląskich - Grzegorz Gaweł wystosował pismo do Pani Poseł Ewy Kołodziej, jego prośba trafiła także na dziennik podawczy do Urzędu Miejskiego w Żywcu. W piśmie podkreślił, że linia nr 97 cieszyłaby się ogromnym zainteresowaniem wśród mieszkańców w sezonie letnim oraz zimowym, oprócz tego wysunął propozycję utworzenia bezpośredniego połączenia z Katowic do Suchej Beskidzkiej przez Żywiec. Wyróżnił także wiele walorów turystycznych tej linii oraz pomysłów współpracy z lokalnymi gminami. Do współpracy włączyła się także posłanka z terenu cieszyńskiego Pani Aleksandra Trybuś. Obie Panie skierowały specjalne pismo do Pana Starosty Żywieckiego - Andrzeja Zielińskiego.

Być może już niedługo na trasie nr 97 znowu będziemy mogli zobaczyć szynobusy (DH, SM, SA), a na imprezy odbywające się w Amfiteatrze pod Grojcem turyści z dalszych stron będą mieli możliwość bezpośredniego dojazdu pod teren amfiteatru.

Niewątpliwie linia ta w dużym stopniu odciążyłaby żywieckie drogi, a w związku z remontem mostu na rzece Sole wręcz byłoby to wskazane.

O dalszych postępach w sprawie linii kolejowej Sucha Beskidzka - Żywiec będziemy Was informować na bieżąco.


dhzdjęcie: Grzegorz Gaweł

Autor: KM


Źródło:http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/8851/Wyremontuja-linie-Zywiec-Sucha-Beskidzka.html, http://www.rynek-kolejowy.pl/41524/41524_Kolejna_petycja._Bronia_linii_Sucha_Beskidzka__Zywiec.htm

Kopiowanie materiałów zabronione.