Wydarzenia

Wczorajszego wieczoru na przejściu dla pieszych znajdującym się na skrzyżowaniu Alei Piłsudskiego i Południowej doszło do zdarzenia, którego skutki mogły być tragiczne!

Jak wynika z relacji świadków - rozpędzony bus uderzył w rowerek, na którym jechało dziecko. W ostatniej chwili kobieta będąca przy dziecku uratowała malucha, ściągając go z rowerka.

Przejścia dla pieszych na Al. Piłsudskiego nie należą do przyjaznych zarówno dla kierowców, jak i dla pieszych. Rosnące na poboczu drzewa, w połączeniu z kiepskim oświetleniem tych przejść, sprawiają, że przechodzenie przez jezdnię w tym miejscu wiąże się ze sporym ryzykiem. Do najniebezpieczniejszych należy jednak przejście znajdujące się właśnie na skrzyżowaniu Alei i ul. Południowej. Mimo, że przejścia te są wyróżnione kolorem czerwonym i wyposażone w nawierzchnię antypoślizgową, często dochodzi w tym miejscu do niebezpiecznych sytuacji. Niebezpieczne zdarzenia w tych miejscach powinny budzić niepokój, gdyż przejście dla pieszych w swej istocie gwarantować powinno uczestnikom ruchu bezpieczne przekroczenie jezdni.

Zdjęcie0164

Jak wynika ze statystyk, około 41% wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce stanowią „niechronieni” uczestnicy ruchu drogowego.

Jak wiadomo, kultura jazdy nie jest mocną stroną polskich kierowców. Zupełnie inną kwestią jest rozwaga pieszych, którzy często potrafią bezmyślnie wtargnąć na jezdnię. 

Czy instalacja sygnalizacji świetlnej na tym felernym przejściu dla pieszych nie rozwiązałaby problemu? Jak twierdzą mieszkańcy os. 700-lecia zwracali się już z takim postulatem, bezskutecznie. Z drugiej strony sygnalizacja świetlna mogłaby powodować utrudnienia w ruchu, jeżeli byłaby nadużywana. Oczywiście bezpieczeństwo jest wartością najważniejszą, jednak alternatywą mogłyby być również progi zwalniające przy przejściach dla pieszych na Alei. Kto zarządza tą drogę? Na odcinku od ronda na skrzyżowaniu z ulicą Powstańców Śląskich do skrzyżowania z ulicami Kopernika i Witosa aleja ma status drogi powiatowej, a na pozostałym odcinku jest drogą gminną. Dodajmy również, że Aleja Piłsudskiego jest główną arterią komunikacyjną pomiędzy centrum miasta i osiedlami Młodych i 700-lecia, a także główna drogą dojazdową mieszkańców południowych dzielnic i wsi położonych wzdłuż drogi wojewódzkiej 945. Aleją kursują autobusy komunikacji miejskiej oraz autobusy i busy prywatnych przewoźników, dowożących mieszkańców z gmin Jeleśnia i Koszarawa m.in. do zakładów pracy znajdujących się w dzielnicy Zabłocie.

Przykład progu zwalniającego przed przejściem dla pieszych. Źródło: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=430132&page=130. Przykład progu zwalniającego przed przejściem dla pieszych. Źródło: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=430132&page=130.

Nie jest to pierwsze tego typu zdarzenie w tym miejscu, na szczęście żadne nie zakończyło się jeszcze tragedią, jednak czy ona musi być impulsem do poprawy bezpieczeństwa?

Autor: Red.