11 kwietnia w Brzuśniku odbywały się pierwsze z dwóch zaplanowanych WARSZTATÓW budowy i nauki gry na ludowych instrumentach muzycznych. WARSZTATY odbywały się w ramach organizowanego II Konkursu na budowę instrumentów ludowych im. Jana Kawuloka i Feliksa Jankowskiego. Zajęcia w Brzuśniku prowadził znakomity muzyk, folklorysta i wspaniała osobowość jaką jest Pan Józef Broda. Zajęcia rozpoczęło rozważanie o dźwiękach i prostych instrumentach z źdźbła, listka czy pióra. Kolejnym etapem działania była budowa prostych glinianych okaryn i o dziwo pierwsze efekty instrumentów z mokrej jeszcze gliny były zadziwiająco pozytywne – bo kto sądziłby że można wydobyć pełną gamę z takiego surowego instrumentu budowanego po raz pierwszy w życiu przez młodych uczestników zajęć. Kolejne zajęcia za tydzień a wszystkich zapraszamy do zapoznania się z regulaminem KONKURSU i do udziału w nim !!!
Regionalny Ośrodek Kultury w Bielsku-Białej przy współpracy: Muzeum Miejskiego w Żywcu, Gminnego Centrum Kultury, Promocji i Turystyki w Radziechowach-Wieprzu, Stowarzyszenia Społeczno-Kulturalnego „Grojcowianie” w Wieprzu, ogłasza:
II Konkurs na budowę instrumentów ludowych im. Jana Kawuloka i Feliksa Jankowskiego
Po 15 latach przerwy organizujemy kolejny, drugi konkurs na budowę ludowych instrumentów. Konkursowi będą towarzyszyły warsztaty budowy prostych instrumentów z gliny i drewna oraz nauka gry na nich. Mistrzowie będą uczyć zarówno swoich ewentualnych następców, a także młodych uczestników warsztatów. Chcemy ożywić tę zamierającą z wolna dziedzinę twórczości ludowej, odszukać nieznanych lub zapomnianych specjalistów – wytwórców i udokumentować ich działania warsztatowe – „sztukę, która odchodzi” na fotografii.
Przewidywanym rezultatem konkursu i działań towarzyszących są:
• pozyskanie nowych tradycyjnych instrumentów do kolekcji muzealnej
• pozyskanie nowych osób do budowy instrumentów ludowych, szczególnie tych najprostszych
• stworzenie wystawy objazdowej prezentującej beskidzkie instrumentarium
• udokumentowanie w katalogu aktualnego stanu twórczości ludowej w tej dziedzinie
• rozwinięcie współpracy z budowniczymi instrumentów ludowych ze Słowacji i Czech.
Zachęcamy wszystkich do udziału w konkursie i warsztatach budowy i nauki gry na powstałych instrumentach.
I. Cele konkursu:
Celem konkursu jest poznanie aktualnego stanu twórczości ludowej w dziedzinie budownictwa muzycznych instrumentów ludowych w zawiązku z potrzebą nasycenia istniejących i powstających kapel przy zespołach pieśni i tańca – autentycznymi instrumentami.
Konkurs ten winien także zaktywizować budownictwo instrumentów ludowych w Beskidach, które po-siada przykłady znakomitych prekursorów (Feliks Jankowski i Jan Kawulok).
Dodatkowym celem konkursu jest pobudzenie muzykalnej ludności naszych regionów do uprawiania gry na starych, oryginalnych instrumentach ludowych, od najprostszych wydających dźwięki zabawek (kołatki, gwizdki, fujarki, fleciki, okaryny), do instrumentów muzycznych (dudy, skrzypce).
II. Zakres przedmiotowy:
Konkurs obejmuje budowę:
1. Instrumentów ludowych do dziś używanych
2. Instrumentów ludowych, które wyszły z użycia
a) znanych z opisu i wyglądu (zachował się wzór)
b) znanych z opisu (brak wzoru)
c) znanych tylko z nazwy (brak wzoru i opisu)
d) instrumenty nieznane organizatorom konkursu z nazwy, opisu, wzoru
3. Instrumenty nowe, powstałe w wyniku współczesnych przemyśleń budowniczych instrumentów muzycznych i potrzeb ludowych muzyków (m.in. obrzędowe).
III. Zasięg konkursu:
Konkurs jest przeznaczony dla twórców instrumentów, lutników, dzieci i młodzieży z Beskidu Śląskiego, Żywieckiego oraz z pogranicza polsko-słowackiego i polsko-czeskiego.
IV. Nagrody:
Organizatorzy przewidują pule nagród w wysokości 15.000 zł (do podziału wg uznania przez jury).
Sąd konkursowy, oceniając przestawiony instrument będzie brał pod uwagę:
1. Brzmienie instrumentu (w tej samej kategorii).
2. Wartość instrumentu ze względu na jego ważności w związku z istniejącymi brakami w instrumentarium ludowym (tu założenia konkursowe dają pierwszeństwo instrumentom ludowym, które wyszły z użycia – pkt. II. 2 b,c,d oraz pkt. 3).
3. Stopień trudności w wykonaniu instrumentu ze względu na pracochłonności i materiał.
4. Walory estetyczne instrumentu.
Konieczne jest zaprezentowanie brzmienia i techniki gry na przedstawionym egzemplarzu.
Instrumenty zgłoszone na konkurs powinny być zaopatrzone w opisy zawierające dane o wykonawcy i samym instrumencie (karta zgłoszenia).
V. Terminy:
Ostateczny termin składania prac upływa z dniem 8 czerwca 2012 r.
Instrumenty należy składać w Regionalnym Ośrodku Kultury w Bielsku-Białej, ul. 1 Maja 8, tel.: 33 8220593.
Organizatorzy powołają jury konkursu składające się z wysokiej klasy specjalistów: lutników, instrumentalistów ludowych i etnomuzykologów.
Wyniki konkursu zostaną ogłoszone w czasie otwarcia wystawy pokonkursowej w Bielsku-Białej w dniu 20 lipca 2012 r., z udziałem autorów instrumentów i muzyków ludowych.
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo pierwszeństwa zakupu instrumentów ludowych, uznanych za cenne oraz eksponowania ich na wystawie pokonkursowej do dnia 30 listopada 2012 r.
Szczegóły KONKURSU i Karta zgłoszenia do pobrania na: