Wydarzenia

Kto jest odpowiedzialny za usuwanie dzikich wysypisk odpadów? Publikujemy materiał zamieszczony przez gminę Gilowice.

 W ostatnim czasie w przestrzeni publicznej jak i w wiadomościach kierowanych bezpośrednio do Urzędu Gminy Gilowice pojawiają się informacje o powstających tzw. dzikich wysypiskach odpadów.

Sytuacja jest trudna do zrozumienia biorąc pod uwagę fakt, iż właściciele nieruchomości mają do dyspozycji szeroki wachlarz możliwości w postępowaniu z odpadami komunalnymi, wytwarzanymi na nieruchomości, w ramach ponoszonej opłaty

– oddawanie spod nieruchomości odpadów zgodnie z harmonogramem,

- zbiórka odpadów wielkogabarytowych (zaplanowana na wrzesień br.)

- zbiórka zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zaplanowana na 18 maja br oraz na 02 września br.)

- możliwość oddawania odpadów w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych zlokalizowanym w Łękawicy przy ul. Krakowskiej 12.

Dzikie wysypiska odpadów na terenie naszej Gminy niestety się pojawiają, w związku z czym chcemy wyjaśnić, kto w świetle obowiązujących przepisów jest zobowiązany do ich usunięcia.

Jeżeli dzikie wysypisko znajduje się na terenie nieruchomości gminnej, to za jego likwidację odpowiada gmina, chyba że ustali osoby, które odpady umieściły na tym wysypisku. (obowiązek likwidacji wysypiska wynika z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym, jako zadanie mające wpływ na zachowanie czystości na jej terenie.)

Zgodnie z art. 6r ust. 2b u.u.c.p.g. z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina może pokryć koszty usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania w rozumieniu ustawy z 14.12.2012 r. o odpadach - dalej u.o. Natomiast odpady zgromadzone na terenie nieruchomości należącego do innego podmiotu niż gmina powinien usunąć ten podmiot, niezależnie od tego, że podrzuciły je tam inne osoby.

Jak stanowi przepis art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2020 r. poz. 797, z późn. zm., dalej jako: u.od.), posiadacz odpadów jest obowiązany do niezwłocznego usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania.

Zgodnie zaś z przepisem art. 3 ust. 1 pkt 19 u.od., ilekroć w ustawie jest mowa o posiadaczu odpadów – rozumie się przez to wytwórcę odpadów lub osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej będące w posiadaniu odpadów; domniemywa się, że władający powierzchnią ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości.

Powyższy przepis ustanawia domniemanie prawne, zgodnie z którym należy zakładać, że to władający powierzchnią ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości.
Biorąc pod uwagę domniemanie prawne wskazane w przepisie art. 3 ust. 1 pkt 19 u.od., jak również ciążący na posiadaczu odpadów, a wynikający z przepisu art. 26 ust. 1 u.od. obowiązek prawny, należy dojść do wniosku, że w tym przypadku uprzątnięcie określonych odpadów stanowi obowiązek właściciela nieruchomości.

Reasumując:

1. jeżeli dzikie wysypisko znajduje się na terenie gminnym – likwiduje Gmina w ramach środków pochodzących z opłat wszystkich mieszkańców Gminy (chyba, że ustali osoby które umieściły odpady na wysypisku)

2. jeżeli dzikie wysypisko znajduje się na terenie, do którego właściciel nieruchomości posiada tytuł prawny – likwiduje właściciel tej nieruchomości na własny koszt (chyba, że ustali osoby które umieściły odpady na wysypisku).