Wydarzenia

Według Eurostatu, 69% europejskich internautów deklaruje, że nie miało żadnych problemów przy okazji zakupów w Internecie. I choć dane te napawają optymizmem, niestety oszustwa w sieci nadal są dość częste. Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich szacuje, że w 2014 r. 12% internautów w UE padło ofiarami oszustwa, a 8% doświadczyło kradzieży.

Skąd tak wysokie liczby? Ponieważ, każdego, niezależnie od internetowego doświadczenia, problem ten może dotknąć. Oszuści wymyślają coraz to nowe sposoby, często korzystając z najnowszych technologii, by nas podejść. Na szczęście ryzyko to można zminimalizować, zwyczajnie zachowując ostrożność oraz stosując się do kilku prostych zasad. Eksperci platformy zakupowej ShopAlike.pl, gromadzącej ofertę z prawie 300 zaufanych sklepów internetowych, przygotowali krótką instrukcję, jak nie dać się oszukać w sieci. Wyszczególniono 3 typy oszustw: fałszywe strony, fałszywe reklamy i fałszywe aplikacje. Znajdziemy w niej także porady, co zrobić, gdy niestety nie uda nam się uniknąć oszustwa.

Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy:

Adres strony internetowej jest niepoprawny lub niepełny - zwróć uwagę, czy strona nie ma podobnej nazwy do innej, znanej i zaufanej.Strona ma słabej jakości tekst i obrazki: teksty na niej zawierają dużo błędów gramatycznych i ortograficznych, obrazki wyświetlane są w niskiej rozdzielczości.Adres nie zaczyna się od https. Strony z protokołem https zapewniają bezpieczniejsze transakcje płatnicze. Nie da się znaleźć informacji prawnej: adres, email lub telefon kontaktowy, numer podatkowy właściciela strony powinny być na niej dostępne.Brakuje regulaminu, zasad korzystania: sprawdź, jaką politykę dotyczącą zwrotów ma dana strona, jakie są zasady dotyczące płatności i prywatności.Możliwe jest użycie tylko jednej metody płatności: nie ufaj stronom, które oferują tylko jedną formę płatności, w szczególności, gdy jest nią przelew bankowy lub przekaz pieniężny.

Jak rozpoznać fałszywą reklamę:

Strona w mediach społecznościowych jest aktualizowana zbyt często, ale nie ma wielu komentarzy, czy like’ów.Jeśli cena jest niewiarygodnie niska, bardzo prawdopodobne, że mamy do czynienia z fałszywą reklamą.Reklamowanie przypomina spam, ten sam link publikowany jest wiele razy (np. w komentarzach).Warto sprawdzić opinie innych użytkowników o produkcie, czy firmie go oferującej. Sprawdź, ile z nich dotyczy nie dostarczenia produktu lub produktu różniącego się od zamówionego.

Jak rozpoznać fałszywą aplikację:

Sprawdź w Google Play lub App Store, kto opublikował aplikację.Sprawdź, kiedy opublikowano aplikację.Sprawdź, ile razy ściągnięto aplikację i jakie ma opinie. Jeśli aplikacja pod znaną marką nie została ściągnięta przynajmniej kilkadziesiąt lub kilkaset razy, prawdopodobnie nie mamy do czynienia z oficjalną aplikacją marki. Fałszywe aplikacje często nie mają też żadnych opinii podczas, gdy te oficjalne mają ich dużo. Gdy masz wątpliwości, zawsze najlepiej odwiedzić oficjalną stronę marki. Zazwyczaj znajdziesz tam link do oficjalnej aplikacji.

Co zrobić, gdy zostaniesz oszukana/y?

Czasem, mimo szczególnej ostrożności, coś może pójść nie tak. Co możesz zrobić w takiej sytuacji?

Zgłoś się na policję jak szybko się da. Przekaż jak najwięcej informacji, np. e-maile, które, otrzymałaś/ eś od oszustów, mogą pomóc w ich namierzeniu. Poinformuj o sytuacji także swój bank i przyjrzyj się swojemu kontu. Jeśli zapłaciłaś/ eś kartą kredytową, poproś o zwrócenie płatności. Jeśli skradziono Twoją tożsamość, zablokuj swoje konta i zmień wszystkie hasła.

Źródło: ShopAlike.pl