Umiejętność okazywania uznania powinien posiadać każdy kierownik, nauczyciel, przełożony, trener. To dotyczy tak naprawdę każdego z nas. Wzmacnianie pozytywnych zachowań jest kolejnym z elementów motywowania swoich ludzi, grupy, współpracowników. Ponieważ jest różnica między stwierdzeniem: „Oczekuję od ciebie wielkich rzeczy” a zdaniem „Zrobiłeś kawał dobrej roboty, porządkując ten dział”.
Kiedy pracownicy narzekają, najczęściej mówią coś w stylu: „Mój szef ze mną nigdy nie rozmawia, chyba że coś zrobię nie tak, jak trzeba”. A rodzice w domu? Tacy sami. Potrafią opowiadać na prawo i lewo historie o tym, co ich dzieci zepsuły lub o ich kłopotach. A kiedy trzeba się pochwalić sukcesem, milczą”. Dziwne, prawda? Jak często zdarza się to każdemu z nas?
Rodzice powinni być bardzo czujni i sami zapytać siebie, kiedy ostatni raz pochwalili swoje dzieci? Choćby przez minutę? Wymówka typu „nie mam czasu” po prostu nie przystoi. Każdy ten czas ma, na takie sprawy zawsze jest czas. To oznaka wielkiej grzeczności, którą powinien się cechować każdy człowiek, niezależnie od funkcji, jaką wypełnia: czyli rodzic, przełożony, pracownik. John Maxwell mówi, iż ludzie nie przywiązują uwagi do stanowisk, lecz reagują na ludzi.
Uznanie można wyrażać na wiele różnych sposobów. Na przykład pochwała publiczna. Jest skuteczniejsza od wypowiedzianej w cztery oczy. Wszyscy udajemy skromność i niechętnie się sobą chwalimy. Ale przecież nie ma człowieka, który nie lubi, gdy inni się nim chwalą.
Niech każdy sukces będzie okazją do świętowania. Każde, nawet najmniejsze powodzenie powinno być nagrodzone w jakikolwiek sposób, By wzmocnić drugiego człowieka. Po trzecie można podkreślić pochwałę jakimś dodatkowym gestem. Jak nigdy najlepszym podarunkiem dla pracowników po zakończonym projekcie może być wyjście z nimi na wspólny posiłek, lunch, obiad.
Wręczanie pochwały na piśmie bardzo dobrze świadczy o chwalącym a odbierający zapamięta ten gest na bardzo długo. Jeśli ktoś jest osobą ważną dla innych i poświęca im swój czas, by wysłać im list pochwalny, ten gest może zostać hojnie wynagrodzony. Pamiętać także należy, iż pochwała musi być precyzyjna. Poklepywanie po plecach, tak po prostu, nic nie znaczy, jak pochwała poparta konkretami.
Należy ludziom w swoim zespole pomagać cały czas. I chwalić ich za każdy mały sukces, który stanie się ich udziałem. To będzie budować tych ludzi od wewnątrz. I o to właśnie chodzi.
Autor: Sławomir Brak