Wydarzenia

Zakończył się kapitalny remont kładki dla pieszych znajdującej się na stacji w Żywcu, spełniającej jednocześnie rolę przejścia dla pieszych  pomiędzy dwoma głównymi ulicami Armii Krajowej i Dworcowej w dzielnicy Żywca -  Zabłocie. Remont kładki obejmował opracowanie dokumentacji technicznej, prace rozbiórkowe uszkodzonych elementów kładki, piaskowanie konstrukcji stalowych, zabezpieczenie antykorozyjne metalowych części kładki, odbudowę schodów wraz z zabezpieczeniem antypoślizgowym,  zabudowę pomostów i kolektorów odwadniających kładkę oraz montaż osłon przeciwporażeniowych. Szkoda jednak, że na tę chwilę brakuje podjazdów dla wózków, jednak połowa schodów jest nadal zamknięta więc jest szansa, że zostaną zamontowane.

remont kladki żywiec

Remont ten przeprowadziły PKP Polskie Linie Kolejowe. Prace wykonało Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Banimex Sp. z o.o. z Będzina. Całkowity koszt tej inwestycji to ok. 770 tys. zł. Kładka ta jest bardzo ważna dla mieszkańców m.in. ul. Stolarskiej, gdyż stanowi bezpośrednią drogę dojścia do dworca PKP, dworca autobusowego, zakładów przemysłowych, szkół i punktów usługowych znajdujących się po obu stronach stacji w  Żywcu. O remoncie informowaliśmy jako pierwsi, gdyż nasi Czytelnicy sygnalizowali, że będzie to stanowiło dla nich dużo utrudnienie. Do materiału na ten temat możecie wrócić TU. O zakończeniu remontu dowiadujemy się m.in. z informacji zamieszczonej na stronie internetowej Żywca, czytamy w niej:


zrzut ekranu

"Dzięki Burmistrzowi Żywca – Antoniemu Szlagorowi, ogromnemu zaangażowaniu dyrekcji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. (Zakład Linii Kolejowych w Sosnowcu) został przeprowadzony kapitalny remont kładki kolejowej znajdującej się nad dworcem PKP. Kładka na dworcu – będąca przejściem nad torowiskiem, pomiędzy peronami, łączy zarazem dwie główne ulice dzielnicy Zabłocia, ul. Armii Krajowej i ul. Dworcową. Jest miejscem dojścia do licznych zakładów przemysłowych, punktów usługowych a także szkół. Przez kładkę przechodzą również osoby która chcą dostać się na dworzec PKP, do przystanków autobusów. „Za przeprowadzenie gruntownego remontu kładki bardzo serdecznie dziękuje dyrekcji PKP. Ta inwestycja to przykład znakomitej współpracy pomiędzy miastem Żywcem a PKP” – mówi Burmistrz Żywca – Antoni Szlagor".

nowa kładka żywiec

Coraz częściej wśród wielu mieszkańców Żywca słyszy się opinie, że władze miasta przypisują sobie inwestycje, za które w żadnym stopniu nie są odpowiedzialne. Niestety przykład remontowanej kładki może potwierdzać te opinie mieszkańców. Postanowiliśmy zapytać rzecznika prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe o to na czym "współpraca" polegała i czy miasto Żywiec poniosło w związku z tym remontem jakieś koszty, bądź w jakiś sposób np. pomagało w sprawach urzędowych. Odpowiedź otrzymaliśmy bardzo szybko od Pana Jacka Karniewskiego z Zespółu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:

"kładka jest położona na terenie kolejowym nie zachodziła potrzeba  współpracy PKP PLK z Urzędem Miasta  w Żywcu w zakresie remontu kładki. Wszystkie koszty związane z tą inwestycją zostały pokryte ze środków własnych PKP PLK. Miasto Żywiec nie poniosło żadnych kosztów z tego tytułu".

kładka dworzec kolejowy żywiec

Informacja zawarta na stronie miejskiej brzmi tak, jakby remont kładki był zasługą burmistrza Antoniego Szlagora, a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (Zakład Linii Kolejowych w Sosnowcu)  jedynie pomagały w tej inwestycji. Od mieszkańców ul. Stolarskiej wiemy np., że władze nie zapewniły dzieciom np. autobusu, który mógłby zawozić je do szkoły.  O udział Miasta w tej inwestycji zapytaliśmy również Pana Tomasza Tertekę - rzecznika prasowego miasta Żywiec.

[AKTUALIZACJA 15 marca 2014 godzina 15.45)

Jak poinformował nas Rzecznik Prasowy UM Żywiec Tomasz Terteka, odpowiadając na następujące pytania:

1) Jaki był udział miasta Żywiec w realizacji inwestycji - remont kładki kolejowej na żywieckim dworcu PKP;

2) Czy gmina Żywiec w jakimś stopniu finansowała tę przebudowę?

"Długoletnie starania Burmistrza Żywca – Antoniego Szlagora przy poparciu radnych z dzielnicy Zabłocie przyniosły efekty. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu dyrekcji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. (Zakład Linii Kolejowych w Sosnowcu) został przeprowadzony kapitalny remont kładki kolejowej znajdującej się nad dworcem PKP. Remont został sfinansowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A (Zakład Linii Kolejowych w Sosnowcu). Równocześnie informujemy, że w 2009 roku pierwszy etap remontu kładki został wykonany ze środków budżetu miasta Żywca".

Wnioskując z tej odpowiedzi - miasto finansowało remont w roku 2009, a nie obecną inwestycję. Miasto też nie poniosło żadnych kosztów w związku z remontem w roku 2014. Współpraca polegała zatem na "długoletnich staraniach". Jednak - czy to plan budżetowy inwestora czy też starania Burmistrza i radnych były przyczyną tego remontu? Czytając odpowiedź rzecznika PKP PLK nie znajdujemy  żadnych informacji o wspomnianych "staraniach".

Jakie jest Wasze zdanie na temat tej sprawy?

dworzec żywiec

Autor: Paweł Wnętrzak

kopiowanie materiałów zabronione.