Historia

Czy ktoś z Was zastanawiał się kiedyś dlaczego ulica Dworcowa w Żywcu jest stosunkowo szeroką arterią? Oczywiście jest to związane nie tylko z dojazdem do dworca, ale przede wszystkim współczesna ulica Dworcowa była fragmentem drogi cesarskiej wytyczonej pod koniec XVIII wieku. Szerokość tej ulicy na początku XX wieku planowano wykorzystać w ciekawy sposób i poprowadzić wzdłuż niej... linię kolejki parowej.

Zabłocie - dziś dzielnica Żywca - dawniej odrębna gmina

Dlaczego dworzec kolejowy usytuowano w Żywcu Zabłociu a nie bliżej centrum/rynku to zupełnie inna historia. Tymczasem chcemy Wam przybliżyć ciekawy pomysł zabłockich radnych sprzed ponad stu lat.

Należy w tym miejscu przypomnieć, że Zabłocie było gminą. Rada Gminna wykazywała się duża aktywnością. Radni zadbali nie tylko o budowę szkoły, odpowiedni budynek i wyposażenie dla Ochotniczej Straży Pożarnej, ale także o swoją siedzibę. Budynek władz gminnych w roku 1902 znajdował się pomiędzy ulicą Główną (dziś ulicą Dworcową) a torem kolejowym (można przypuszczać, że były to okolice naprzeciw współczesnego dworca PKS).

Tramwajem z dworca na żywiecki Rynek 

W roku 1912 dwaj zabłoccy radni – Adolf Schwarz – dzierżawca cegielni oraz Leopold Neumann – właściciel restauracji na dworcu, wystąpili z projektem budowy kolejki parowej między dworcem kolejowym a centrum Żywca. Ten ciekawy pomysł potraktowano na tyle poważnie, że w tym samym roku otrzymali oni pozwolenie na wstępne czynności techniczne związane z budową. Gdyby nie pierwsza wojna światowa, kto wie czy kolejka ta nie zamieniłaby się z biegiem czasu w linię tramwajową? Jak wyglądałoby nasze miasto z tramwajami? Niewątpliwie byłoby udogodnieniem w dzisiejszym zakorkowanym popołudniami Zabłociu, o ile nie podzieliłoby np. losu bielskich tramwajów.

Żywiec z linią tramwajową?

Jak wynika z powyższego tekstu – sto lat temu nasi przodkowie wiedzieli jak wykorzystać atuty głównej szerokiej ulicy. W 1912, gdy, jak wiadomo, nie było komunikacji miejskiej w postaci autobusów, kolejka umożliwiałaby szybkie i stosunkowo tanie dotarcie do centrum Żywca oraz byłoby alternatywą dla dorożek. Zapewne i dziś, kolejka przekształcona w tramwaj sprawdziłaby się jako ekologiczny i szybki środek transportu.

Zobacz też: Żywiec miał swój statek.

Źródło: Z. Rączka, „Żywiec. Rys historyczny. Zabłocie od powstania osady do 1950 roku”, Żywiec 2005.
Zdjecie: Zbiory Hieronima Woźniaka