Niewielu mieszkańców Żywca, zwłaszcza tych młodszych, wie o tym, że nazwa naszego miasta opłynęła cały świat! Nie jest to wcale metaforyczne odniesienie do popularnego na całym świecie żywieckiego piwa, lecz do statku, który nosił nazwę Żywiec!
- Czy wiecie, że Żywiec miał swój statek?
- W tym artykule dowiecie się o kolejnej ciekawostce związanej z Żywcem.
- Więcej ciekawostek z historii maista Żywiec możecie poznać w zakładce Historia na portalu Żywiec Info.
Partnerem materiału jest B:FIT
Żywiec - 700-lecie miasta
Nazwanie statku imieniem miasta Żywiec było wynikiem starań władz lokalnych oraz byłego posła Władysława Adamca. Jego wodowanie miało uświetnić obchody 700 – lecia miasta Żywca. Statek został zwodowany 25 lipca 1967 roku. Pierwszym kapitanem był żywczanin Tadeusz Białkowski.
Herb Żywca na dziobie
Na dziobie statku widniała tablica z herbem Żywca. Jednostkę zbudowano w stoczni im. G. Dymitrowa w Warnie, był on jednak dziełem polskich projektantów. Budowany był w stoczni bułgarskiej w ramach podziału pracy stosowanego w RWPG. Polskie stocznie zajmowały się budową statków o dużej wyporności, „Żywiec” był statkiem małym lecz bardzo funkcjonalnym w eksploatacji, zwłaszcza przy transporcie drobnicy. Konkretniej, jednostka ta była rudo-węglowcem i drobnicowcem o nośności 3200 ton. Co również warto podkreślić, „Żywiec” sławił imię Beskidów po morzach i oceanach obok takich statków jak „Bielsko” i „Cieszyn” i był wówczas 120 statkiem polskiej Żeglugi Morskiej.
Statek Żywiec - pierwszy rejs
Pierwszym rejsem statku była trasa do Hiszpanii, gdzie transportował węgiel, zabierając w drodze powrotnej rudę i drobnicę. Początkowo statek pływał w Polskiej Żegludze Morskiej. W roku 1970 został przekazany do Polskich Linii Oceanicznych. Statek został skasowany i złomowany w latach 90. ubiegłego wieku.
Jaki był statek Żywiec?
Dane techniczne statku „Żywiec” przedstawiają się następująco:
- Pojemność: 2561 BRT, 1189 NRT.
- Nośność 3420 DWT.
- Długość całkowita 95,89 m. Długość rejestrowa: 91,82 m.
- Szerokość 13,75 m.
- Zanurzenie 5,64 m.
- Napęd: 1 silnik spalinowy, dwusuwowy, nawrotny, sześciocylindrowy.
- Moc: 2250 KM przy 225 odr./min. Typ: 6TAD48 (Zgoda-Sulzer). 1 śruba.
- Prędkość eksploatacyjna: 12,5 węzła. Zasięg maksymalny pływania: 8000 Mm.
- 1 pokład. Pełnopokładowiec z międzypokładem w ładowni nr 2. Pojemność całkowita ładowni 4696 m3 (dla ziarna). 3 ładownie.
- 2 bomy – DOR po 10 T, 6 bomów – DOR po 5 T. 8 wind ładunkowych.
- Załoga 28 osób.
Zainteresowanych tym statkiem odsyłamy do książki Władysława Bułki, „Płyń po morzach i oceanach… Statek m/s Żywiec”, Żywiec 1999.
Oprac.: PW
Źródło zdjęć: książka "Płyń po morzach i oceanach..."