Żywiec miał swój statek

Żywiec miał swój statek

Niewielu mieszkańców Żywca, zwłaszcza tych młodszych, wie o tym, że nazwa naszego miasta opłynęła cały świat! Nie jest to wcale metaforyczne odniesienie do popularnego na całym świecie żywieckiego piwa, lecz do statku, który nosił nazwę Żywiec!

Nazwanie statku imieniem miasta było wynikiem starań władz lokalnych oraz byłego posła Władysława Adamca. Jego wodowanie miało uświetnić obchody 700 – lecia miasta Żywca. Statek został zwodowany 25 lipca 1967 roku. Pierwszym kapitanem był żywczanin Tadeusz Białkowski. Na dziobie statku widniała tablica z herbem Żywca. Jednostkę zbudowano w stoczni im. G. Dymitrowa w Warnie, był on jednak dziełem polskich projektantów. Budowany był w stoczni bułgarskiej w ramach podziału pracy stosowanego w RWPG. Polskie stocznie zajmowały się budową statków o dużej wyporności, „Żywiec” był statkiem małym lecz bardzo funkcjonalnym w eksploatacji, zwłaszcza przy transporcie drobnicy. Konkretniej, jednostka ta była rudo-węglowcem i drobnicowcem o nośności 3200 ton. Co również warto podkreślić, „Żywiec” sławił imię Beskidów po morzach i oceanach obok takich statków jak „Bielsko” i „Cieszyn” i był wówczas 120 statkiem polskiej Żeglugi Morskiej.

Pierwszym rejsem statku była trasa do Hiszpanii, gdzie transportował węgiel, zabierając w drodze powrotnej rudę i drobnicę. Początkowo statek pływał w Polskiej Żegludze Morskiej. W roku 1970 został przekazany do Polskich Linii Oceanicznych. Statek został skasowany i złomowany w latach 90. ubiegłego wieku.

Dane techniczne statku „Żywiec” przedstawiają się następująco:

- Pojemność: 2561 BRT, 1189 NRT.

- Nośność 3420 DWT.

- Długość całkowita 95,89 m. Długość rejestrowa: 91,82 m.

- Szerokość 13,75 m.

- Zanurzenie 5,64 m.

- Napęd: 1 silnik spalinowy, dwusuwowy, nawrotny, sześciocylindrowy.

- Moc: 2250 KM przy 225 odr./min. Typ: 6TAD48 (Zgoda-Sulzer). 1 śruba.

- Prędkość eksploatacyjna: 12,5 węzła. Zasięg maksymalny pływania: 8000 Mm.

- 1 pokład. Pełnopokładowiec z międzypokładem w ładowni nr 2. Pojemność całkowita ładowni 4696 m3 (dla ziarna). 3 ładownie.

- 2 bomy – DOR po 10 T, 6 bomów – DOR po 5 T. 8 wind ładunkowych.

- Załoga 28 osób.

Zainteresowanych tym statkiem odsyłamy do książki Władysława Bułki, „Płyń po morzach i oceanach… Statek m/s Żywiec”, Żywiec 1999.

Oprac.: PW
Źródło zdjęć: książka "Płyń po morzach i oceanach..."


Drukuj   E-mail