Temat szynobusu, który przewoziłby mieszkańców Żywiecczyzny m.in. do Jeleśni nie jest nowy. W związku z remontem mostu nad Sołą również myślano nad tym środkiem transportu. Pomysł spalił się na panewce. Powodów było wiele, podobnie jak i mglistych i nieprecyzyjnych wyjaśnień osób odpowiedzialnych za ten stan rzeczy. Zważając na stan dróg łączących Żywiecczyznę z "resztą świata", niedawny upadek PKS oraz możliwości komunikacyjne np. dla turystów odwiedzających nasz region - najdelikatniej rzecz ujmując - daleko nam do ideału.
Wiele miejsca na portalu poświęciliśmy sprawie linii kolejowej 97, czyli połączenia Sucha Beskidzka - Żywiec. Pisaliśmy między innymi o tym, że wielu miłośników kolejnictwa stara się, aby reaktywować to połączenie, o uruchomieniu szynobusu Kolei Śląskich na czas budowy nowego mostu w Żywcu itp. Przypominamy, że linia ta należy do jednej z najpiękniejszych widokowo tras kolejowych w naszym regionie. Jej potencjał współcześnie jest mocno niewykorzystany. Pociągi zostały zlikwidowane, jak wielu twierdzi, ze względu na stan torowiska, ale czy tylko? Czy wielu nie chodziło również o wprowadzanie prywatnej komunikacji autobusowej bądź busowej?
Przeglądając ulotki wyborcze żywieckich kandydatów do samorządu, trudno trafić na program wyborczy uwzględniający rozwój połączeń kolejowych. Podczas gdy w większości krajów europejskich kładzie się nacisk na ekologiczne środki transportu, w naszym grodzie na ten temat - cisza. Mówi się za to dużo o rewitalizacji jeziora, ścieżkach rowerowych - tutaj jednak prócz sloganów, rzadko padają konkrety...
Niedawno na portalu kolejbeskidzka.pl poruszony został ważny temat przystanku Żywiec-Miasto. Jak przypomina redakcja - z inicjatywą przystanku wystąpili sami mieszkańcy we wczesnych latach 90tych XX wieku: "W 1994 roku zwrócili się oni do władz miasta o wsparcie takiej inwestycji, przystanek miał być zlokalizowany w okolicy Parku Habsburgów, pomiędzy stacjami Żywiec i Żywiec-Sporysz. Niestety do dnia dzisiejszego ani poprzednie władze Żywca ani dzisiejsze nie poczyniły znaczących starań w tym kierunku"*.
Podkreślić należy także, że przystanek zlokalizowany w okolicach osiedli i amfiteatru miałby rację bytu nie tylko podczas imprez kulturalnych, ale również na co dzień i rozwiązałby wiele problemów komunikacyjnych oraz miałby zdecydowany wpływ na zmniejszenie się smogu unoszącego się nad Kotliną Żywiecką. To również wielka szansa dla turystyki, wszak uruchomienie pociągu retro na wspomnianej linii, z pewnością przyciągnęłoby na Żywiecczyznę wielu turystów. Pociąg retro poruszający się pomiędzy np. Żywcem a Jeleśnią wcale nie jest mrzonką, jednak o tym większy artykuł już wkrótce.
Ol12-7 Żywiec (25.09.2014) fot. Marek Zet
*Źródło: http://kolejbeskidzka.pl/przystanek-kolejowy-zywiec-miasto/
Oprac.: KP