Historia

W dzisiejszym materiale przedstawiamy kolejną część z cyklu "Początki i rozwój przemysłu tartacznego na Żywiecczyźnie". Poprzednią część znajdziecie w poniższym linku:

 

 

Rys.1. Kanał doprowadzający wodę do tartaku

Przepływ wody wprowadzał koło w ruch, który był kierowany na pędnię główną znajdującą się w podtraczu zdjęcia poniżej (Rys.12, 13)

 

 

Rys.2. Miejsce wejścia napędu z koła wodnego do podtracza

 

Rys.3. Pędnia główna w podtraczu

Z  pędni  za  pomocą  przekładni  pasowej  ruch  obrotowy  wprowadzał koło napędowe

w ruch a te z kolei koła zamachowe traka, które za pomocą dwóch korbowodów poruszały ruchem posuwisto zwrotnym ramę trakową.

 

 

Rys.4. Koła napędowe traka

 

 A    Rys.5. Urządzenie napędowe traka

B   

 

 

                 Rys.6. Urządzenie do przesuwania pasa

 

Rys.7. Zsyp trocin oraz mechanizm posuwowy

 

 Rys.8. Drugi pas napędzał urządzenie posuwowe wózka traka

 

Rys.9. Widok urządzenia posuwowego( posuw przerywany) w podtraczu

 

 

Rys.10. Schemat regulacji urządzenia posuwowego przerywanego

Urządzenie napędzające wózek przedstawia Rys. 91widok w części hali przetarcia

 

 Rys.11. Urządzenie napędzające wózek podawczy

Koło zębate widoczne w części środkowej ( Rys.91) przenosi ruch obrotowy na zębatkę przymocowaną na stałe do wózka podawczo odbiorczego (jeden wózek o długości około 12 m) widoczne haki służyły do zamocowania kłody łańcuchami i jej unieruchomienia w czasie przecierania.

Urządzenie posuwowe pozwalało na ruch wózka do przodu i do tyłu, można było go dowolnie ustawiać, posuw był przerywany.

 

 Rys.12. Urządzenie do zmiany kierunku jazdy wózka

Piły były zamocowane w ramie metalowej, osadzonej na metalowych prowadnicach które z kolei były przykręcone do belki konstrukcyjnej hali przetarcia. Prześwit ramy trakowej wynosił1300 mm. Piły były mocowane za pomocą uchwytów usztywnianych klinami.

 

 

Rys.13. Prowadnice ramy trakowej są połączone z drewnianą konstrukcją hali przetarcia

 

 Rys.14. Korbowody z ramą trakową są połączone za pomocą czopów na mosiężnych panewkach

 Ogólne dane techniczne traka z Rybarzowic:

Prześwit ramy trakowej1300 mm,

Maksymalna ilość pił 12 szt,

Skok ramy trakowej450 mm,

Ilość korbowodów 2 szt,

Długość wózka 12 m,

Zapotrzebowanie mocy 17 KW.

Autor: Janusz Cichała