W dzisiejszym materiale przedstawiamy kolejną część z cyklu "Początki i rozwój przemysłu tartacznego na Żywiecczyźnie". Poprzednią część znajdziecie w poniższym linku:
Rys.1. Kanał doprowadzający wodę do tartaku
Przepływ wody wprowadzał koło w ruch, który był kierowany na pędnię główną znajdującą się w podtraczu zdjęcia poniżej (Rys.12, 13)
Rys.2. Miejsce wejścia napędu z koła wodnego do podtracza
Rys.3. Pędnia główna w podtraczu
Z pędni za pomocą przekładni pasowej ruch obrotowy wprowadzał koło napędowe
w ruch a te z kolei koła zamachowe traka, które za pomocą dwóch korbowodów poruszały ruchem posuwisto zwrotnym ramę trakową.
Rys.4. Koła napędowe traka
A Rys.5. Urządzenie napędowe traka
B
Rys.6. Urządzenie do przesuwania pasa
Rys.7. Zsyp trocin oraz mechanizm posuwowy
Rys.8. Drugi pas napędzał urządzenie posuwowe wózka traka
Rys.9. Widok urządzenia posuwowego( posuw przerywany) w podtraczu
Rys.10. Schemat regulacji urządzenia posuwowego przerywanego
Urządzenie napędzające wózek przedstawia Rys. 91widok w części hali przetarcia
Rys.11. Urządzenie napędzające wózek podawczy
Koło zębate widoczne w części środkowej ( Rys.91) przenosi ruch obrotowy na zębatkę przymocowaną na stałe do wózka podawczo odbiorczego (jeden wózek o długości około 12 m) widoczne haki służyły do zamocowania kłody łańcuchami i jej unieruchomienia w czasie przecierania.
Urządzenie posuwowe pozwalało na ruch wózka do przodu i do tyłu, można było go dowolnie ustawiać, posuw był przerywany.
Rys.12. Urządzenie do zmiany kierunku jazdy wózka
Piły były zamocowane w ramie metalowej, osadzonej na metalowych prowadnicach które z kolei były przykręcone do belki konstrukcyjnej hali przetarcia. Prześwit ramy trakowej wynosił1300 mm. Piły były mocowane za pomocą uchwytów usztywnianych klinami.
Rys.13. Prowadnice ramy trakowej są połączone z drewnianą konstrukcją hali przetarcia
Rys.14. Korbowody z ramą trakową są połączone za pomocą czopów na mosiężnych panewkach
Ogólne dane techniczne traka z Rybarzowic:
Prześwit ramy trakowej1300 mm,
Maksymalna ilość pił 12 szt,
Skok ramy trakowej450 mm,
Ilość korbowodów 2 szt,
Długość wózka 12 m,
Zapotrzebowanie mocy 17 KW.
Autor: Janusz Cichała