Kultura

Pojawiła się nowa publikacja poświęcona zabytkom z terenu Beskidów – Beskidu Żywieckiego, Śląskiego oraz Małego, położonych na terenie trzech powiatów: żywieckiego, bielskiego i cieszyńskiego.

W poprzednim przewodniku, wydanym w 2010 roku, szczególny nacisk położyliśmy na prezentację zabytków z obszaru dawnego Państwa Łodygowickiego. Duże zainteresowanie publikacją oraz nasze zamiłowanie do beskidzkiej ziemi skłoniło nas do opracowania kolejnego przewodnika o kilkakrotnie większej objętości i traktującego o znacznie rozleglejszym obszarze. Oprócz zabytków, które opisywaliśmy w poprzedniej publikacji, znalazło się w nim kilkadziesiąt innych obiektów zlokalizowanych w beskidzkich wsiach, miastach i miasteczkach.

Wszystkie ujęte są w rejestrze zabytków województwa śląskiego, część z nich znajduje się na Szlaku Architektury Drewnianej województwa śląskiego, a jeden z nich – na Szlaku Zabytków Techniki województwa śląskiego. Wiele opisanych przez nas zabytków zostało odrestaurowanych w ostatnich latach. Tym bardziej cieszy nas fakt, że możemy zaprezentować ich powrót do świetności. Wśród nich znalazł się między innymi łodygowicki zamek. Dlatego też zachęcamy, by zwiedzanie rozpocząć od szczególnie nam bliskich Łodygowic, gdzie oprócz pięknie odnowionego dworu można zobaczyć kościół pw. św. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza – największy z zachowanych zabytkowych kościołów drewnianych na Podbeskidziu.

Zależało nam również na tym, aby oprócz pięknej architektury – zarówno sakralnej, jak i świeckiej – pokazać wielokulturowy charakter tych terenów. Warto zatem dotrzeć do miejsc istotnych dla ewangelickiej społeczności, takich jak Bielski Syjon, kościół Jezusowy w Cieszynie czy kościół ewangelicko- augsburski Apostołów Piotra i Pawła w Wiśle. Równie ważnymi punktami na mapie zwiedzania są żydowskie cmentarze – kirkut w Milówce, nadal grzebalny cmentarz w Bielsku-Białej czy najstarsze żydowskie obiekty kultowe zachowane w Cieszynie. Ponieważ szacunek do historii i jej zawirowań jest ważnym aspektem naszej działalności, postanowiliśmy umieścić w przewodniku informację o kilku miejscach poświęconych żołnierzom polskiego powojennego podziemia niepodległościowego. Pomniki, czy też pamiątkowe tablice dedykowane żołnierzom Narodowych Sił Zbrojnych, którzy często ginęli w niewyjaśnionych do dzisiaj okolicznościach, są dla wielu miłośników historii ważnymi miejscami pamięci. Wydanie naszego przewodnika zbiega się z obchodami 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. W ten sposób chcemy się również włączyć w ogólnopolskie świętowanie tego niezwykle ważnego dla naszej Ojczyzny wydarzenia. Jakkolwiek by patrzeć, 100 stron to jednak ciągle za mało... Jadąc z miejscowości do miejscowości, wędrując po beskidzkich wioskach, spacerując uliczkami małych miasteczek i alejami większych miast, możemy zobaczyć o wiele więcej uroczych kamienic, kościołów o imponującej architekturze, krytych gontem chat czy rozsianych przy drogach kapliczek, niż byliśmy w stanie umieścić na kartach tego przewodnika. Ale przecież nas to nie smuci! Wręcz przeciwnie: to bogactwo nas cieszy. Jesteśmy radzi, że po raz kolejny mogliśmy dać impuls – do wędrówek, do poznawania historii, do zobaczenia piękna naszej beskidzkiej ziemi.