Co sprawia, że komedie romantyczne cieszą się taką popularnością wśród kobiet? I pomimo zarzucanej im powtarzalności, schematyczności nic nie sprawi by miały nie być zaliczane do gatunku filmu, który jest najchętniej oglądanym przez kobiety.
Ona - młoda, piękna, inteligentna, on - przystojny przemądrzały cynik, w gruncie rzeczy czuły i delikatny. Poznają się, zakochują by natrafić na przeszkodę testującą ich miłość, ale na końcu wszystko dobrze się kończy i żyją szczęśliwie.
Wykładowca scenopisarstwa na Uniwersytecie Kalifornijskim - Billy Mernit stwierdził, że 'Zapowiedź związku powinna pojawić się nie później niż po upływie jednej czwartej trwania akcji, a do połowy filmu powinno być jasne, że jeden z bohaterów jest tak zaangażowany, że jeśli ze związku nic nie wyjdzie, będzie bardzo cierpiał'. Wokół takiej teorii zakręcona jest cała znajomość.
Większość reżyserów uznała taki scenariusz za dobry materiał na film.
Sklep na rogu
Komedia jest jednym z najstarszych gatunków filmowych, większa część filmów niemych, czarno-białych to właśnie komedie. Komedie romantyczne największą popularnością cieszyły się pomiędzy latami 30 XX wieku aż do połowy lat 50 XX wieku. W tamtych czasach najpopularniejszymi przedstawicielami tego gatunku byli: Ernst Lubitsch (Sklep na rogu, 1939; Dama w gronostajach, 1948), Frank Capra (Pan z milionami, 1936), George Stevens (Penny Serenade, 1941), George Cukor (Żebro Adama 1949) czy Billy Wilder (Sabrina, 1954; Miłość po południu, 1957).
Sabrina
Amerykańscy filmowy uważają, że gatunek ten narodził się nie w związku z zaspokojaniem emocjonalnych potrzeb kobiet, ale jako sposób na cenzurę. W roku 1934 powstał dokument Production Code, w którym zapisano zasady jakimi nie powinna rządzić się komedia romantyczna są to m.in: zakaz promowania cudzołóstwa a romanse niezamężnych par zostały całkowicie wykluczone. Dlatego też w latach 30, 40 XX wieku powstał schemat związków, które były już małżeństwem.
A jak zmienił się obraz kobiety i mężczyzny z lat 30 XX wieku z obrazem współczesnym?
Kobieta w komedii romantycznej lat 30 XX była postrzegana jako odważna, rezolutna, inteligentna. Nie wierzyła ślepo w każde słowo mężczyzny, szanowała siebie. Warto tutaj zauważyć, że bohaterki komedii romantycznych zazwyczaj powiązane są w jakiś sposób z pisaniem, książkami. Na przykład Audrey Hepburn w 'Zabawnej buzi' sprzedaje książki. We współczesnych komediach romantycznych ten schemat jest równie popularny jak kiedyś, przykładowo Meg Ryan jest dziennikarką w 'Kiedy Harry poznał Sally' i w 'Bezsenności w Seattle', Emma Thompson w 'Po prostu miłość' chodzi na kurs pisania. Wynika z tego, że słowa są ważne w "romansidłach".
Dziennik Bridget Jones
Mężczyźnie bardziej zależy na wygodzie, dobrej zabawie, widoczne to jest również we współczesnych scenariuszach. Od lat 50 XX wieku w bohaterach wyostrzyła się taka cecha jak bezczelność. Kiedyś Humphrey Bogart w 'Sabrinie' podawał Audrey Hepburn szampana, woził ją limuzyną, zapraszał do swojego wystrzałowego biura. Dziś Billy Crystal pyta Meg Ryan: 'Jak długo po seksie powinienem leżeć obok, zanim będę mógł wstać i pójść do domu? Czy 30 sekund wystarczy?'.
Kiedy Harry poznał Sally
Współcześnie poza klasycznymi komediami, powstaje wiele wariacji wokół tego gatunku. Komedia romantyczna została zmieniona w opowieść o tym, jak miłość może być wyniszczająca pomimo wypadów do księgarni ze starymi płytami czy nocnych rozmów przez telefon. Bohaterowie są zazwyczaj dobrze ubrani, zajmują wysokie stanowiska w firmach. Byłoby jednak wielką niesprawiedliwością zaliczyć wszystkie współczesne komedie romantyczne do kiczu. I jak to z reguły bywa i w tym gatunku zdarzają się perełki, które dostarczają sporej dawki zdrowego humoru bądź pobudzają do pewnej refleksji. Dobry scenariusz komedii romantycznej jest bardzo trudno stworzyć. Może temu, że gatunek ten opiera się na trudnych emocjach takich jak: ślepa wiara w przeznaczenie, infantylność, naiwność, wrażliwość granicząca z nadwrażliwością bądź skłonność do przesady.
Opracowanie: Asassin
Bibliografia:
1. Lepa A., "Pedagogika mass mediów", Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 2000, s. 67-68.
2. http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/2029020,96856,7551810.html
3. http://www.kinoskop.pl/kino-konesera/zakochac-sie-na-zaboj-czyli-w-swiecie-komedii-romantycznych
4. http://www.film.org.pl/prace/krolestwo_banalu.html
Zdjęcia:
1. http://www.filmweb.pl/film/Sklep+na+rogu-1940-30686
2. http://www.palzoo.net/gallery/view/id_6537/title_billy-crystal-meg-ryan-when-harry-met-sally/
3. http://cinemaundressed.wordpress.com/2010/05/31/bridget-jones/
4. http://www.fanpop.com/spots/sabrina-1954/images/8216023/title/sabrina-photo
Kopiowanie materiałów zabronione bez zgody redakcji portalu: www.zywiecinfo.pl