Utrudnienia w ruchu kolejowym mogą wywrócić do góry nogami nasze plany i spowodować, że kontynuowanie podróży stanie się bezcelowe. W ostatnich dniach Koleje Śląskie odwołały kilka pociągów, a resztę miało spore opóźnienia.
Jeden z naszych Czytelników podróżował przedwczoraj pociągiem z Żywca do Katowic, który odjeżdżał ze stacji o godzinie 11.39. Jak poinformował nas Czytelnik pociąg ten musiał czekać na stacji Łodygowice ponad 50 minut, ponieważ pojazd jadący od Bielska-Białej w skutek awarii zatrzymał się w Łodygowicach Górnych. Nie było możliwości przejazdu, gdyż odcinek między Łodygowicami, a Łodygowicami Górnymi składa się z jednego toru. Co więcej pasażerowie pociągu, który odjeżdżał z Żywca o godzinie 11.39 czekali na dworcu ponad godzinę, ponieważ wcześniejszy pociąg, którym podróżowali również na skutek awarii został odwołany. Cierpliwość pasażerów skończyła się.
Z informacji przekazanych portalowi bielsko.biała.pl przewoźnik tłumaczy, że winne temu są usterki składów oraz nakładające się opóźnienia. Według rzeczniczki Kolei Śląskich rezerwa taborowa jest mocno uszczuplona, a winny jest producent, który spóźnia się z naprawą i dostarczaniem pojazdów po przeglądach.
Z Regulaminu przewozu osób, zwierząt i rzeczy przez Koleje Śląskie (RPO-KŚ) wynika, że w razie przerwy w ruchu pociągów lub utraty połączenia przewidzianego
w rozkładzie jazdy, podróżnemu przysługuje zwrot należności za cały przerwany przejazd, a ponadto może on bezpłatnie powrócić do miejsca wyjazdu chyba, że KŚ nie ma możliwości zorganizowania takiego przewozu.
W przypadku, gdy istnieją uzasadnione powody, aby przypuszczać, że opóźnienie przyjazdu do miejsca przeznaczenia przekroczy 60 min. w stosunku do umowy przewozu, podróżny otrzymuje natychmiast wybór pomiędzy:
1) zwrotem pełnego kosztu biletu na warunkach, na jakich został opłacony, za część lub części niezrealizowanej podróży oraz za część lub części już zrealizowane, jeżeli taka podróż jest już bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży, wraz z zapewnieniem w odpowiednich przypadkach połączenia powrotnego do miejsca wyjazdu w najbliższym dostępnym terminie, albo,
2) kontynuacją lub zmianą trasy podróży, przy porównywalnych warunkach przewozu do miejsca docelowego w najbliższym dostępnym terminie, albo,
3) kontynuacją lub zmianą trasy podróży, przy porównywalnych warunkach przewozu, do miejsca docelowego w późniejszym terminie dogodnym dla podróżnego.
Źródło: RPO-KŚ